- Regjeringen ønsker å styrke trafikksikkerheten og fremkommeligheten på norske vinterveger. Krav om vinterdekk og mønsterdybde på 5 mm for tunge kjøretøy er et ledd i dette arbeidet, sier samferdselsminister Marit Arnstad. © Olav Heggø - Fotovisjon

Det har lenge lagt i kortene at en endring rundt krav til vinterdekk ville komme. Vi vet at mange krefter har jobbet rundt temaet i lang tid og i fjor høst ble et forslag sendt til høring.

Høringen er over og nå sendes resultatet et skritt videre, nemlig til EØS-høring. Det er - tror vi - bare formaliteter. Dermed vil det med all sannsynlighet bli nye bestemmelser allerede fra neste vintersesong.

Kjøretøy over 3500 kg pålegges å ha minst 5 mm mønsterdybde på alle dekk, også på tilhengere. I dag er kravet til mønsterdybde 3 mm. Pålegget skal gjelde i perioden fra 1. november til mandag etter 2. påskedag.

Biler/trekkvogner over 3500 kg, pålegges videre å ha særlig merkede vinterdekk i perioden fra 15. november til 15. mars.

Også på løfteaksel og hengere?

Vegdirektoratet skal nå utrede om også tunge tilhengere og løfteaksler på tungbil skal omfattes av påbudet om vinterdekk. Direktoratet er også bedt om å utarbeide utkast til gebyr for unnlatt bruk av slike dekk.

Les mer i oppdragsbrevet til Vegvesenet av 25. april 2013

Hva er særlig merking?

Hva som ligger i særlig merkede vinterdekk vet vi faktisk ikke ennå. M+S merking finnes i dag på de fleste allround-dekk og det settes latterlig lave krav for å få denne merkingen som i beste fall kan karakterisere som et spill for galleriet. Noen praktisk betydning har den ikke. Utstyr for å brennmerke sine dekk med M+S kan også kjøpes rimelig via nettet.

Mønsterdybde vs gummiblanding

Mange ønsker seg et krav om gummiblanding istedet for mønsterdybde. Dette er er et viktig tema som engasjerer mange. Sør-europeiske gummiblandinger som er mer vanlig sørover blir hockeypuck-harde i møte med norske vinterveier.

Se forskjell i bremselengden på myke kontra harde vinterdekk

Kompromiss

Dette vet Vegdirektoratet. Men å få gjennomslag for krav om mykere gummiblanding i dekkene hos EU er faktisk noe helt annet enn å få triumfet gjennom ønske om økt mønsterdybde. Lettere å kontrollere er det også.

Fjelloverganger i Østerrike, Sveits og Italia har like tøffe vinterforhold som oss og dersom EU lukter handelshindring, er det kroken på dør og ny runde før noen krav kan bli gjennomført.

Det er nok derfor en kompromissløsning som man forventer å få igjennom vi nå er vitne til. Våre naboland har også skrittvis innført krav om økt mønsterdybde på vinterdekk. Dekkbransjen selv har lenge ønsket seg 5 mm, uten at det er noen overraskelse.

Dessverre er det fortsatt slik at mange avgjørelser om hva en sjåfør skal bedekke bilen med, blir tatt så langt fra et førerhus som mulig - nemlig bak et skrivebord i Bryssel.

Men helt svart er det jo ikke. Økt mønsterdybden er viktig nok på drivende hjul, så et skritt i riktig retning er dette uansett.

Les også: Nye krav til vinterdekk for tunge kjøretøy

Les også: Skjerpede krav til vinterdekk neste år?

Les også: Posten ønsker strengere regler for vinterdekk

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!