Willy Thomassen trives med den lettvinte betjeningen av avfallet. Han styrer spakene og det er det. - Det blir mer kaldt enn slitsomt, smiler han.

Willy Thomassen kobler kranarmen til avfallskammeret som ligger under bakken. Ved hjelp av koblingen styrer han åpne- og lukkemekanismen i bunn, slik at avfallet leveres først når kammeret henger over bilen. Det har visstnok hendt at operatører har glemt å låse bunnen før løft, slik at avfallsposene lå igjen, men det krever så mye manuelt arbeid at man gjør det bare en gang... Underground er mer estetisk, og man unngår lukt og skadedyr. Fremtidens avfallssystem, mener Remiks i Tromsø.

Roger Albertsen byttet buss med liftdumper og angrer ikke et sekund. Nå starter snart den travle vårsesongen da folk flest skal rydde på loft og i kjeller. Da trengs det containere i oppgangen.

Remikskonsernet består av tre datterselskaper. Remiks Husholdning AS, som henter avfall fra beboerne i Tromsø. Remiks Næring AS, som henter næringsavfall, og til sist Remiks Produksjon, som tar imot og behandler avfallet. Disse tre selskapene er underlagt og eid av Remiks Miljøpark AS.

Vi begynner vår runde hos nestleder i Remiks Husholdning, Geir M. Jensen.

The Boss

Som kollegene har han fortid bak rattet i en renovasjonsbil, så han kjenner bedriften fra grunnen av. Ifølge dem selv er dette en av styrkene hos Remiks.

Vi er mest nysgjerrige på «sjefen sjøl». En Volvo FM 500 med JOAB Anaconda påbygg.

«The Boss» står det med hvite bokstaver på siden. Ingen skal være i tvil om verken innhold eller status.

Slitasje

- Vi jobber heldigvis i en veldig innovativ bedrift. Vi satser mye på høyteknologi. Vi vil være i førersetet og har tatt konsekvensen av våre egne erfaringer etter 25 år i bransjen. Vi som er på kontoret i dag har slitasjeskader i rygg, nakke og skuldre etter at vi jobbet ute på bilene. Det vil vi unngå i fremtiden, sier Geir.

Hensynet til de ansatte veier tungt når arbeidsdagen skal tilrettelegges.

I fjor fikk bedriften pris for lavest sykefravær i Troms. Tiltakene har åpenbart virket.

- Det å stå bak på en baklaster og lempe sekker er ingen gunstig arbeidssituasjon. Vi har endel sidelastere som tømmer dunker rundt i byen, opptil 1000 på en dag, men jeg tror at vi om noen år vil se at også de forsvinner mer og mer, mener han.

Mushroom

Vi sporer opp «The Boss» utenfor studentboligene på Elverhøy og får være med sjåfør Willy Thomassen på noen tømminger.

På bakkenivå står noen stålkasser med luker i, der publikum kaster fra seg poser med avfall. Under bakken samles disse i et fem kubikk stort kammer.

Willy kobler låsemekanismen på kranen, også kalt «mushroom» på grunn av sitt utseende, løfter hele kammeret opp og slipper posene ned i komprimatoren bak på bilen. Så settes kammeret på plass igjen og Willy går løs på neste. Han betjener kun kranen under hele operasjonen og alt avfallet er skjult under bakken til enhver tid.

Rotator

Roger Albertsen kjører en annen av nyinvesteringene hos Remiks. En snedden liftdumper med rotator. Sistnevnte er en løsning som bokstavlig talt har snudd hverdagen for ham og kollegene. Kreative løsninger med stropper eller forsiktige «påkjørsler» for å snu containere i riktig posisjon er historie.

Spesielt når han henter containere med åpning i ene enden er dette lettvint. - Under tømming måtte vi tidligere sette fra oss containeren og rygge til fra motsatt side for å kunne tømme den. Så var det samme prosedyre før den ble levert tilbake til kunde, sier han.

Fauske

Remiks har fire liftbumpere i sving og har enda en med rotator fra Laxo i bestilling.

At det i utgangspunktet havnet en rotator i Tromsø var noe tilfeldig. Bilen sto allerede til oppbygging hos Transportindustri i Fauske, da spørsmålet kom om ikke Remiks ville prøve en rotator.

- Vi kjente ikke til produktet i utgangspunktet, men vi skjønte jo at dette var noe for oss, sier nestleder i Remiks Næring, Kjetil Stenvoll.

Godt utstyr er halve jobben og vel så det.

Bananas

Kjetil Stenvoll går gjennom bilparken for å gi oss en oversikt ut over de to vi har vært med på tur.

- Her er mye forskjellig. På husholdning har vi 14 tunge kjøretøy. Remiks Produksjon har to krokliftbiler og på næring disponerer vi nærmere 15 kjøretøy. Det er vi selv som setter opp behovet i nye biler og sender det videre til sjåførene for gjennomgang. Så justerer vi inn etter de tilbakemeldingene vi får, før vi lander. Det er jo offentlige penger som betaler dette, så vi kan ikke gå bananas heller. Samtidig må vi ha motorer som duger. Kranbilen veier 20 tonn tom, så den trenger de 500 hestekreftene den er utstyrt med, sier Kjetil.

Bilen som går lengst har daglige økter på 32 mil for å rekke over alle øyene og fjordene den skal innom.

Nye anbud

I år skal to nye sidelastere ut på anbud.

- Det er jo alltid en avveining når man skal investere nytt. Skal man ta en sjanse og kjøre et år til? De to vi skal skifte ut nå, er de sidelasterene som alle har lært seg å kjøre med, så de har fått juling, avslutter Geir M. Jensen.

Remiks har planer om å starte bygging av ny og bedre miljø- eller returstasjon for publikum i overskuelig fremtid.

Planene er mange og innovative. Remiks vil være best og de ligger langt fremme i feltet allerede.

Liftdumper med rotator fra Laxo. Nå blir det flere slike i Tromsø, bekrefter Remiks.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!