Iselin Engen Gjærevold med sin "White Lady". Navn på bilene ble innført etter at hun tok ut sin nye bil på Wist. - Iselin har et stort engasjement for bransjen. På jobben er hun "en av gutta", men på julebordet er hun virkelig en dame, avslører Rune Haugrønning. Her ser vi også bussjåfør Asbjørn Hanger som lurer i bakgrunnen.

Ole-Jonny Kalværet med siste nyanskaffelse, en DAF XF Nordic Edition. Vi ser at den godeste Kalværet er ihugget Rosenborg-fan, men det er kanskje ingen bombe?

Nik. Haugrønning

Nik. Haugrønning ble startet i 1935 som vognmannsforretning av Nikolai Haugrønning. I 1951 ble det startet verksteddrift, og siden har det vært en jevn utvikling av bedriften.

Nik. Haugrønning AS er geografisk plassert på Byneset, ca 16 km utenfor Trondheim sentrum. Virksomheten omfatter verksted for lastebil og personbil, samt produksjon av utstyr til båter, transport og anleggsmaskiner.

I bedriften Nik. Haugrønning har man nemlig i en stresset hverdag aldri klart å samle alle bilene og sjåførene samtidig.

- Det ville vi gjøre noe med, forteller Rune Haugrønning til TransportMagasinet.

Samlet 36 biler

Ord ble til handling og lørdag 20. april samlet de alle sine 30 lastebiler, to busser og noen mindre biler på tunet. Derfra gikk det i kortesje på fylkesveien fra Rye til Spongdal og deretter på E6 til kontrollstasjonen på Sandmoen der alle ble behørlig fotografert sammen med bilene.

- Først delte vi opp bilene gruppevis med henholdsvis semi-, kran-, buss og tippbiler, før hver enkelt sjåfør ble fotografert stykkevis med hver "sin" bil.

Etterpå var det sjåførmøte der både IF forsikring, Vianor og NLF stilte.

Det ble pratet om økonomisk og sikker kjøring før seansen ble avsluttet med å dele ut revidert beredskapsperm for alle bilene. Så bar det tilbake - litt stykkevis og delt denne gangen for ikke å okkupere hele veien.

Folkeopplysning og teambuilding

- Vi holder til omkring halvannen mil utenfor sentrum, så dette gjorde vi jo også litt for å vise sambygdningene våre hva vi driver med, forteller Rune.

Og Nik. Haugrønning har god grunn til å gjøre nettopp dette.

Bedriften sysselsetter 65 personer og omsatte for 85 millioner kroner i fjor. Ved siden av transportdelen har de også verksted og en ikke ubetydelig marine-del.

De er faktisk ganske store på styresystemer på mindre båter, typisk servicebåter til oppdrettsnæringen. Systemene eksporteres bl.a. til Østen. - Det meste her importeres jo fra Kina, men vi eksporterer altså, ler Rune.

Slik sett ble denne happeningen en totalpakke med folkeopplysning, stunt og teambuilding, forklarer han og legger entusiastisk til at det hele var en ubetinget suksess.

- Vi lagde et program og hadde timet det hele med et kvarters "godkjente" avvik for når vi skulle ankomme og ta bildene samt for når sjåførmøtet skulle begynne. Det ble ikke noe avvik - alt stemte på minuttet.

Entusiastiske sjåfører

Selv fikk han ikke vært med på kortesjen denne gang. - Jeg kastet meg i personbilen da de siste lastebilene reiste herfra for å rekke å møte dem på Sandmoen, forteller Rune.

Han skryter av sjåførene. - Du skulle sett dem. Vi har to kvinnelige sjåfører her, og de var i fyr og flamme. Iselin, som kjører semi, spratt omkring på morgenen her før avreise og klarte nesten ikke stå stille.

Vi i redaksjonen er sikre på at det hele var et trivelig arrangement. En ting er at slike stunt gjerne bedrer arbeidsmiljøet.

En annen og like viktig sak er at det også viser omverdenen at det fortsatt er mye glede og stolthet blant sjåfører og eiere.

Heldigvis.

På Sandmoen ble bilene samlet gruppevis for fotografering. Alle hadde like t-shirts for anledningen. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. © Foto: Torbjørn Stavdal, If forsikring

Nei, det er ikke kontroll på Sandmoen eller "Sirkus Arnardo" som er kodenavnet blant sjåfører i distriktet. Det er bare Nik. Haugrønning som samles. I forgrunnen ser vi en DAF Nordic Edition. © Foto: Torbjørn Stavdal, If forsikring

Bedriften sysler også med persontransport for AtB. Her er det buss-sjåfør Lena Daffinrud som poserer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!