Man må ta i bruk hele veibredden og vel så det for å manøvrere langs Hardangerfjorden i disse dager.

Slik så det ut ved Kvandal fredag ettermiddag. Vogntogene kom i puljer, etter hvert som proppene løste seg opp ved Ålvik og Granvin.

Hovedveien inn til landets nest største by ble stengt av steinras for snart en uke siden.

Byggeleder Kåre Olav Aldal i Statens vegvesen sier til NRK at det fortsatt ligger gedigne oppsprukne steinblokker med mer enn to meter overheng, og med store hulerom bak oppe i fjellsiden over tunnelmunningen til Stanghelletunnelen.

Bunnfrosset

- Det er ikke mulig å bolte disse. Og det er snakk om store mengder, flere hundre kubikkmeter med stein må ned, sier han i intervjuet med NRK.

De som jobber i fjellsiden forteller om bunnfrost og tele som gjør arbeidet vesentlig vanskeligere.

I tillegg må arbeidet tilpasses togtidene, i og med at jernbanelingen til Bergensbanen ligger like nedenfor rasstedet.

Omkjøring

Stengt Europavei fører til omkjøring for tungtrafikken mellom Bergen og Østlandet.

Velger du E134 over Haukeli, unngår du å bli berørt av raset i det hele tatt.

For dem som kommer Hardangervidda, Hol-Aurland, Hemsedal eller Filefjell vil det derimot kunne merkes at hovedveien til Bergen er stengt.

Omkjøringen via Rv.13 og Fv.7 mellom Voss-Granvin-Norheimsund og Trengereid er en utfordring når den skal ta imot all tungtrafikken som vanligvis går E16.

Veien er smal og tunnelene har en høydegrense på 4,0 meter.

Puljer

Da tungt.no kjørte strekningen før helgen var trafikken tett og spesielt ved Granvin, Ålvik og Fykesesund oppsto det problemer når store biler møttes.

Statens vegvesen har utplassert mannskaper som forsøkte å splitte vogntogene litt for å få større avstand mellom de store.

Noe av problemet er manglende forbikjøringsmuligheter og/eller at tungtrafikken er dårlige til å slippe forbi personbilene. Når det da blir stopp, har man en hale med småbiler bak seg og har ingen mulighet til å rygge. Veien langs Hardangerfjorden krever samarbeid og tålmodighet, altså. Trolig resten av denne uken.

Turlid Transport er på hjemmebane langs vestlandsveiene. Ingen ulempe å være lokalkjent når forholdene er som her på Fv.7 i Hardanger.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!