Det ble nylig klart at Finland innfører Europas strengeste kabotasjeregelverk der de både krever at transportører som utfører innenlandstransport i mer enn syv dager må registrere seg i landet, samtidig som de ansvarliggjør transportkjøper i langt høyere grad enn noen så langt har gjort.

Les også: Finland blir kabotasje-reglenes konge

Mange av tiltakene er allerede luftet i Norge, uten at det så langt har avstedkommet noe som helst.

Man kan si hva man vil om de ulike politiske partier, og vi i redaksjonen tar nødig politiske standpunkt, men det er en kjennsgjerning at et parti og spesielt en kar ofte er på ballen når det gjelder transportpolitiske spørsmål.

Reagerte sporenstreks

Fremskrittspartiets Bård Hoksrud har lest saken vi skrev på tungt.no og reagerte sporenstreks med å sende spørsmål til skriftlig besvarelse til samferdselsministeren. Vi gjengir brevet i sin helhet her, til inspirasjon også for de andre partiene:

I lang tid har det vært debatt om store utfordringer i transportbransjen, som følge av kabotasjekjøring i Norge. Statsråden er utfordret både av bransjen og FrP flere ganger på når og hva regjeringen vil gjøre med problemet.

Nå har Finland (nok et EU land) innført nasjonale regler som både gjør det vanskeligere å drive med kabotasjekjøring, samtidig som de også har gjort varekjøper ansvarlig ved brudd på regelverket.

Statsråden har i lang tid tenkt, men når vil hun handle og gjøre lignende tiltak som i Finland?

Når det kommer et svar på dette, vil TransportMagasinet naturligvis følge opp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!