Informasjon om de konkrete strekningene som nå åpnes for 24 meter tømmervogntog, blir lagt ut på vegvesen.no. © Scania CV AB

Samferdselsminister Marit Arnstad © Olav Heggø - Fotovisjon

Det er ikke mer enn et par uker siden at Marit Arnstad tok grep og støttet Vegdirektoratets vurdering om å åpne for økt lengde på tømmervogntog fra 22 til 24 meter samt økt tilhengervekt fra 30 til 32 tonn.

Les også: Tillater tyngre og lengre tømmertransport

Ordningen har allerede trådt i kraft for utvalgte deler av riksvegnettet og flere strekninger skal inkluderes så fort som mulig.

Dermed har tømmerbilnæringen fått gjennomslag for en lenge etterlengtet løsning på linje med både Finland og Sverige - iallefall hva lengden angår.

Men hva betyr det i praksis? Flere tømmerbilsjåfører har de siste dagene tatt kontakt med TransportMagasinet for å få en utdypning av reglene.

En av disse er Magnus Roheim som lurer på om det er mulig å ha overheng på en meter så lenge man totalt sett holder seg under 24 meter?

Roheim påpeker at det blir dårligere fremkommelighet på skogsveier dersom man må dra ut draget for å slippe overheng og har med dette et godt poeng.

Dessuten har flere sjåfører undret om man må ned på 25 tonn på bilen når det nå tillates hengervekt på 32 tonn.

Ingen regler om overheng

Vi tok spørsmålene med til fagansvarlig for skog og tømmertransport i NLF, Rune Damm.

- Det ser ut til at Vegdirektoratet ikke lager noen konkrete regler om overheng i første omgang, forteller Damm. Han påpeker dog at det av hensyn til trafikksikkerheten for de som kjører bak er ønskelig å holde overheng til ett minimum.

- Vi anbefaler iallefall ikke overheng på mer enn 1 meter, forklarer Damm og sier at hvis man må utnytte 24 meter bør man derfor trekke ut draget noe.

NLF tror imidlertid at de fleste vil klare seg med mindre enn 24 meter og derfor er behovet for å øke lengden på tomt kjøretøy begrenset.

Totalvekten er ikke endret

Tilhengervekten økes til 32 tonn og gjør det mulig å overføre noe av bilens nyttelast til tilhengeren. Man kan ikke utnytte både bilens og tilhengerens totalvekt, da dette til sammen blir 58 tonn. Lovlig totalvekt er ikke endret og er 56 tonn.

Vi tipper at flere krefter jobber med å få innført 60 tonn totalvekt på tømmertransport. Men hva som skjer på dette området er en annen skål.

© Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!