I forbindelse med introduksjonen av Euro 6 modellene slipper DAF også sin helt nyutviklede motorserie under typebetegnelsen Paccar MX-11.

Motoren vil bli tilgjengelig i modellene CF og XF og vil leveres parallelt med den større Paccar MX-13 modellen.

Storebror MX-13 blir brukt av både Kenworth og Peterbilt i USA og finnes også i nye DAF XF.

Paccar MX-11 bygger på en helt ny konfigurasjon hvor man benytter doble overliggende kamaksler og 4-ventilsteknikk.

Motoren er en rekkesekser og vil ha et sylindervolum på 10.8 liter. Utgangspunktet er en helt nyutviklet motorblokk hvor man har integrert en rekke komponenter som på tidligere motorer har vært montert utvendig.

Gjennom å benytte høyverdige materialer samt en konstruksjon med vertikale ribber i motorblokken har man oppnådd høy stabilitet og styrke i kombinasjon med redusert støynivå.

Common rail innsprøytningssystemet på Paccar MX-11 motoren er i store trekk identisk med det som benyttes på Paccar MX-13 motoren men vil ha en egen software.

PACCAR MX-11 vil leveres i fire modeller med effekt på 290 hk, 330 hk, 370 hk og 440 hestekrefter med svært effektive effekt- og dreimomentkurver.

Gjennom en videreføring av konseptet med en enkel turbo med variabel geometri sikres så vel optimal trekkraft gjennom hele registeret som vektbesparelser og lave drifts- og vedlikeholdskostnader.

PACCAR MX-11 vil leveres med serviceintervaller opp til 125.000 km.

Les også: DAF lanserer ny XF

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!