Fem slike spesialbygde semitraller med hull i midten går i fast kjøring med takstoler for Pretre AS i Stryn. En kunde Håvard Orheim har kjørt for i 25 år.

Ortra på vei med et typisk lass takstoler på en av sine spesialsemier. © Foto: Henning Heimlid

Adam Menartowicz kjører for Ortra på hele Vestlandet og trives godt i jobben. Han har lært seg norsk og nå er hele familien godt etablert i Nordfjordeid.

Adam Menartowicz leverer takstoler og prekutt til et garasjebygg i Ulsteinvik.

Håvard Orheim kan se tilbake på 41 år i transportbedriften som feirer 60-årsjubileum i år.

Pretre er i dag landets største produsent av takstoler, ifølge bedriftens nettside.

Ortra har fem biler i mer eller mindre fast trafikk der, avhengig av sesong.

- Transporten av takstoler krever litt spesielt utstyr, som det ikke er så lett å bruke til andre ting. Vi laster ofte takstolene med toppen ned gjennom et åpent felt i hengerdørken og låser dem av så de henger 20 centimeter over bakken. Det skal holde i forhold til fartsdumper og andre ujevnheter i veien, forklarer Håvard.

Hele landet

Takstoler og forhåndstilpasset trelast, såkalt prekutt, leverer bilene fra Ortra i hovedsak langs vestlandskysten fra Kristiansund i nord til sør for Bergen. I tillegg går det endel til Østlandet.

På disse turene blir det som regel lastet trelast tilbake til fabrikken igjen.

Pretre har fabrikker i Gausdal, Steinkjer og Tvedestrand, i tillegg til hovedkontoret i Stryn.

Som regel er reisverket klart på byggeplassen når bilene fra Ortra ankommer. Deretter kraner de takstolene på plass, enten i en samlet pakke eller så monterer de en og en.

I det siste tilfellet påløper det selvsagt timebetaling for det ekstra kranarbeidet.

Det tar i gjennomsnitt fire timer å montere et lass med takstoler på en enebolig.

Ortra har funnet en nisje som de håper å få beholde også i tiden fremover.

- Jeg tror det er viktig i dag å ha noe som er litt spesielt. Noe som ikke alle andre kan overta over natten, fastslår Håvard.

Containertransport

Det er ikke bare trelast det dreier seg om hos Ortra. På gårdsplassen ut mot rv 15 mellom Nordfjordeid og Stårheim står containerbilene som går i oppdrag for Retura oppstilt.

Grombilen, en Scania R620, rattes av Bjørnar Nyheim.

Da TM var i Sognefylket var han sysselsatt med å kjøre asfalt til den siste tunnelen på den nyåpnede Kvivsvegen. Ellers går dagene med til å kjøre industriavfall til mottaket på Sandane eller spesialavfall til Vestnes som ligger i nabofylket lenger nord.

- Vi er medeiere i Retura sammen med Thor Tenden Transport. Også her er det litt travlere i sommerhalvåret enn om vinteren. Ortra har omtrent halv drift i noen av vintermånedene, forteller Håvard.

Likevel savner han ikke brøytingen han har hatt ansvar for i 25 år.

- Jeg har blitt for gammel til å holde på med det, selv om det ga oss godt med arbeid om vinteren, smiler han.

Eget verksted

Ortra velger å ta endel vedlikeholdsarbeid på eget verksted og ser det som en økonomisk fordel i bedriften.

Olav Stavheimsæter og polske Jerzy Wilk tar vedlikehold på hengermateriell i tillegg til oljeskift og det som ellers byr seg. Kranene på nye biler monteres i eget hus, i tett samarbeid med leverandøren. Verkstedsfolkene hos Ortra har også bygget opp den siste av de spesielle takstolhengerne fra en vanlig flaktralle.

Tidligere var det ATKA Simensen som sto for leveransene.

Skulle takstolene bli i største laget finnes det også hengere med uttrekk til rådighet, så de kan lage hullet i dørken større.

Opptil 25 meter

- Skulle takstolene likevel bli for høye for transport, kutter vi av toppen og setter den på igjen når den skal monteres på byggeplassen. Tidligere var ofte fergene den store utfordringen, men nå er det like mye fartsdumper og tunneler som begrenser transportene, sier Håvard.

Fra å bare bruke enasklete traller til takstolkjøringen, har Ortra nå tatt i bruk flere toakslete med sving på bakerste aksel, mest med tanke på returlass. Da legges plater over hullet for å kunne laste vanlig gods.

Polsk hjelp

Ortra disponerer kraner fra 20 til 54 tonnmeter på sine biler. Håvard mener 30-40 tonnmeter er ideellt for denne type kjøring. Rekkevidden er avgjørende når lasset skal leveres til et tak på et hus man kanskje ikke kommer helt frem til.

For å få noen bilder av takstoltransporten møter vi Adam Menartowicz utenfor Ulsteinvik dagen etter. Han har med seg et komplett garasjetak som han losser i et nybyggerfelt.

Dimensjonene er ikke store nok denne gangen til at takstolene ligger opp ned i tralla, men vi får likevel et innblikk i hverdagen hans. Takstolene kan bli opptil 25 meter lange, får vi vite. Det kan være en utfordring i fylket som er norgesmester i europavei uten gul stripe.

Vil du ha et innblikk i produksjon, transport og montering av takstolene fra Pretre as, kan du kikke på videoen under.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!