Skogindustrien har lenge kjempet for økte lengder på tømmervogntog på lik linje med ordningene i Sverige. Arkivfoto.

Samferdselsminister Marit Arnstad skar igjennom og tillot lengre tømmervogntog. © Olav Heggø - Fotovisjon

Samferdselsminister Marit Arnstad har tatt grep og støtter Vegdirektoratets vurdering om å åpne for økt lengde på tømmervogntog fra 22 til 24 meter samt økt tilhengervekt fra 30 til 32 tonn.

Ordningen trer i kraft med umiddelbar virkning og gjelder i første omgang for utvalgte deler av riksvegnettet.

Også fylkesveier som er gjennomregnet til å tåle denne lengden og vekten skal inkluderes i veglistene så fort som mulig. I tillegg er fylkeskommunene er bedt om å beregne øvrige fylkesveier som kan være aktuelle.

Informasjon om de konkrete strekningene som nå åpnes for 24 meter tømmervogntog, blir lagt ut på vegvesen.no.

Dermed har tømmerbilnæringen fått gjennomslag for en lenge etterlengtet løsning på linje med både Finland og Sverige.

Problem å laste lovlig

Frem til nå har nemlig mange tømmerbilsjåfører kjørt med tømmer som stikker ut bak. Årsaken er at det er tømmerindustrien som bestemmer hvor langt stokkene kappes for å utnytte tømmeret på beste måte. Dermed får sjåførene et problem med å laste lovlig.

I praksis har politiet sett mellom fingrene på dette de siste 20 årene, men i den siste tiden har det vanket bøter til frustrerte sjåfører.

En måte å løse det på ville vært å kun bruke en bunt tømmer på hengeren i stedet for to, men det er en svært dårlig samfunnsøkonomisk løsning.

To år siden umiddelbar løsning ble lovet

Det er ganske nøyaktig to år siden vi skrev om saken sist. Dengang besøkte daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa representanter for lastebil- og tømmernæringen i Trøndelag og lovte å ta tak i problemet umiddelbart.

Les også: Blir tømmerbilene lengre?

"Umiddelbart" var i dette tilfellet to år, men nå har hennes etterfølger skåret igjennom og dermed kan tømmerbilsjåfører utføre jobben sin ved å være iallefall litt mindre kriminelle enn tidligere.

I tillegg har man det rent trafikksikkerhetsmessige. Nå kan man lovlig forlenge draget mellom bil og henger. Dermed slipper man overheng og blir mer sikre i trafikken.

Les brevet til Vegdirektoratet her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!