Ford Courier ble lansert i Europa i 1991, og den Fiesta-baserte modellen var svært populær helt frem til den ble erstattet av den større Connect i 2002.

Nye Transit Courier vil komme i salg våren 2014, og da vil alle fire nye Transit-seriene være tilgjengelig hos europeiske Ford-forhandlere. Programmet vil inkludere en Transit Custom med høyt tak, som også nylig er blitt vist.

Det har lenge vært kjent at Ford ville lansere en Transit Courier, men her i landet har det vært stor usikkerhet om hvorvidt modellen ville bli stor nok til å romme den norske "statskassen".

Informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge opplyser nå at "den er bygget med det for øyet at den skal kunne godkjennes som varebil/på grønne skilter".

Transit Courier er basert på Fords globale B-klasseplattform og har et lastevolum på 2,3 kbm (SAE) og en lastelengde ved gulvet på 162 cm. Med sitt relativt store lastevolum og maksimum nyttelast på 660 kilo kan Transit Courier frakte et bredt spekter av varer, inklusive en standard Eurpall.

1-liters EcoBoost

Transit Courier tilbys med en 1,5- og en 1,6-liters Duratorq TDCi dieselmotor på henholdsvis 75 og 95 hk i tillegg til produsentens prisvinnende 1-liters EcoBoost bensinmotor på 100 hk.

Førerhuset oppgis å fremstå som et ideelt mobilt kontormiljø, med smarte oppbevaringsplasser inklusive en stor midtkonsoll der det er plass til A4-mapper og en liten bærbar datamaskin, hylle under taket og skuff under førersetet.

Transit Courier vil levert med elektronisk stabilitetskontroll (ESC) som standard og ha klasseledende sikkerhetsutstyr, inklusive sidekollisjonsputer, kollisjonsgardin og knekollisjonspute. Den vil også bli tilbudt med blant annet kommunikasjonssystemet Ford Sync med Nødhjelpassistanse, Ford Sync AppLink, ryggekamera, Easy Fuel og hastighetsbegrenser.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!