-Jeg ser positivt på at Renault Trucks nå havner hos Volvo-importøren, sier Lasse Steiner i Renault Trucks.

Erik Engelien tror på 38% markedandel for Volvo.

-I segmentet fra 10 til 16 tonn er det så langt en oppgang på 26% i forhold til samme tid i fjor, mens i segmentet over 16 tonn så er det faktisk en nedgang på 18,6%. Våre markedsandeler i dette er på 6,9% i 10 - 16 tonns segmentet, noe som er omtrent som i fjor, mens vi har en tydelig tilbakegang i segmentet over 16 tonn.

Der hadde vi i fjor 36,2, mens vi nå har 31,4. Når det gjelder Renault, som vi fra nyttår er en del av oss, så er de tilsvarende tallene på henholdsvis 32,8% og 1,3%.

Årsaken til at Volvo synker i det tyngste segmentet mener jeg har å gjøre med overgangen til nye FH.

For en del år siden hadde vi mange store flåtekunder, mens vi i dag har en stor andel mindre transportører som kunder. Og disse kundene sitter litt på gjerdet når det skal byttes bil fordi de ønsker å få den nyeste modellen. De store flåtekundene er ikke like opptatt av det, forteller Erik Engelien.

Les også: Her er de første nye Volvo FH kundebilene på norsk jord

Aggresive konkurrenter

Han legger til at Volvo har hatt fem års sammenhengende framgang, noe som fører til mer aggressiv oppførsel fra konkurrentene. De skjerper seg mer for å "ta rotta" på Volvo for å si det litt enkelt. Videre er det slik at ved innføringen av en helt ny lastebilmodell, så er ikke alle variantene av biler tilgjengelig fra dag en. Dermed blir det et lite vakuum mellom utfasingen av forrige modell, og innføringen av helt ny modell.

-Vårt mål har lenge vært 38% markedsandel for Volvos vedkommende, og det er et mål vi fortsatt har tro på. Det skal bli ekstra spennende å se hva som skjer med salget fra høsten av, da Euro6 kommer for fullt. Tradisjonelt har nye utslippskrav ført til en økning i salg av lastebiler, legger han til.

Renault-kabalen ennå ikke helt lagt

Renault lastebiler har hatt en litt omflakkende tilværelse i Norge. Fra nyttår er de en integrert del av nettverket til Volvo. Dermed blir blant annet tilgangen til servicepunkter kraftig forbedret.

Les også: Vil slå sammen salg og service for Volvo og Renault

På pressekonferansen til Volvo traff vi en gammel kjenning som vi første gang traff i Nissan Norge sammenheng. Lasse Steiner har jobbet med Renault lastebiler helt siden den gang Nissan Norge overtok importen fra AS Kellox. Nå er han en del av Volvo-Renault-teamet.

-Jeg tror dette blir veldig bra, ikke minst med tilgangen til Volvos servicenett. Deler av jobben min framover blir å jobbe med informasjon og presse for Renault Trucks, forteller Lasse til TransportMagasinet.

Les også: Spionbilder av Renault Magnum

Hele Renault-kabalen er ikke helt lagt ennå. Ikke minst er det ikke helt avgjort hvilken produktstrategi man skal velge når det gjelder Volvo og Renault. Videre er fusjonsprosessen i gang mellom de to merkene i Norge, og den skal være juridisk klar i løpet av sommeren.

-Vi jobber mye med å etablere en forhandlerstruktur om dagen. Vi har fått på plass de rette folkene og skal nå sørge for å ivareta kontinuiteten i Renault, samtidig som vi vil videreutvikle merket i Norge, forteller Erik Engelien, som dermed ikke bare er administrerende direktør for Volvos nyttekjøretøyer, men også for Renault Trucks.

Et av de enkleste produktene å begynne å selge med en gang er den lille Renault Master som gjør at Volvo plutselig også kan tilby grønnskiltede nyttekjøretøyer. Og i løpet av sommeren kommer også Renaults lastebilserie til å bli helt fornyet. Det skal bli spennende å se hvordan man løser utfordringene med å selge konkurrerende merker, mer eller mindre under samme tak.

Les også: Volvos karavane!

Volvo er markedsleder på lastebil, men ikke takket være den nye FH. Den har nemlig ikke begynt å synes på statistikken ennå.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!