Den velkjørende Ford S-Max forsvinner som varebil.

Volkswagen Sharan blir ikke å finne på grønne skilter med de nye forskriftene.

Den store SUV-en Nissan Pathfinder forsvinner som varebil.

Komfortable Fiat Freemont forsvinner som varebil.

Tøffingen Jeep Wrangler forsvinner som varebil.

Den levende klassikeren Geländerwagen forsvinner som varebil.

Disse varebilene forsvinner:

FIat Freemont

Ford S-Max

Hyundai Ix55

Hyundai SantaFe

Jeep Wrangler

Kia Sorento

Nissan Pathfinder

Mercedes Geländerwagen

Mercedes GL

Mercedes R-Klasse

Volkswagen Sharan

Disse fortsetter som varebiler:

Ford Galaxy

Land Rover Discovery

Land Rover Defender

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Pajero

Peugeot 5008

SsangYong Rodius (etter hvert)

SsanYong Rexton (etter hvert)

Toyota Landcruiser

Volkswagen Sharan

De nye kjøretøyforskriftene som regulerer dette tredte egentlig i kraft den15. september i fjor, men vi har til nå vært inne i en overgangsperiode som varer frem til 29. april.

Overgangsperiode

I denne perioden vil det fortsatt være mulig å registrere de ombygde personbilene som allerede har nasjonal typegodkjenning som klasse N1.

Det er imidlertid ikke lenger mulig å få utstedt disse nasjonale typegodkjenningene for ombygde biler.

Må typegodkjennes fra fabrikk

Det betyr at heretter må alle nye biler være typegodkjent som klasse N1 fra fabrikk. På grunn av dette er det en del modeller som forsvinner helt i slutten av april.

Et år med salg

For at ikke forhandlerne skal brenne inne med dyre varebiler uten mulighet for godkjenning, vil det imidlertid være mulig å selge biler som kom til landet før 29. april i inn til et år.

Blir borte

De nye forskriftene gjør at flere modeller forsvinner, men to av de mest populære ombygde varebilene, Volkswagen Touran og Toyota Landcruiser, ser ut til å fortsette som varebiler.

Hos Ford er det kun Galaxy som fortsetter, S-Max går ut av sortimentet.

Tre stjernebiler forsvinner

Mercedes-Benz velger å droppe både gigant-SUV-en GL og den store MPV-en R-klasse på grønne skilter. Førstnevnte har akkurat kommet i ny utgave og salgssjef for Mercedes personbiler, Reidar Holtedahl, forklarer dette med kort overgangsperiode og liten internasjonal etterspørsel.

- Dette er et særnorsk fenomen, og fabrikken ser ikke noen grunn til å typegodkjenne GL som varebil, forklarer Holtedahl.

Kraftig fall

Salget av disse ombygde personbilene har falt ganske kraftig de siste årene og det er vel ikke til å stikke under en stol at sannsynbligheten er stor for at enda færre vil velge disse bilene når muligheten til å bygge de tilbake til persobiler forsvinner.

De som allerede har ombygde varebiler og baksetene står lagret i kjellerboden, trenger derimot ikke å bekymre seg. Disse bilene er fortsatt typegodkjent som klasse M1 fra fabrikk, og kan derfor registreres som personbiler igjen etter en ombygning. Kravene om at om byggingen kan dokumenteres fra fabrikant eller imprtør blir like som i dag.

Halvparten forsvinner

Vi har laget en liste basert på OFVs oversikt over solgte varebiler hittil i år, og en ringerunde til de forskjellige importørene viser at omtrent halvparten av bilene på markedet vil forsvinne.

Kommer straks tilbake

Noen modeller vil også forsvinne en liten stund før fabrikantene får i orden en N1-typegodkjenning.

Flere modeller kan likevel komme tilbake etterhvert. Det er på grunn av åpningen for såkalt småseriegodkjenning.

Her er det en antallsbegrensning på 500 kjøretøy i året.

- Vegdirektoratet har ikke alle rutinene på plass for behandling av en slik søknad nå, men vi jobber med saken, sier Unni Augland Eik, hos Vegdirektoratets seksjon for kjøretøyteknikk til tungt.

Mitsubishi fortsetter

Mitsubishi er blant importørene som har planer om å benytte seg av denne muligheten med sine Outlander og Pajero-modeller. Flere andre vurderer også muligheten til å bruke denne løsningen for å registrere det som i utgangspunktet er personbiler som varebiler.

Grom-SUV-ene Discovery, Landcruiser og Pajero fortsetter som varebiler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!