Ørjan Gangstø sikrer tømmeret på en av dagens fire lastinger. Gangstø Transport har i dag tre vogntog som frakter tømmer på Vestlandet.

Først litt på bilen så den blir stødig, så hengeren, før bilen fylles opp. Kranen har fire spaker som går rett til sentralen. Både bein og armer må fungere sammen, noe ulikt endel andre tømmerkraner. Ørjan har trent i ti år og kan det sånn rimelig bra.

Ørjan Gangstø er utdannet lastebilmekaniker. Planen er å komme seg inn på verkstedet for å ta mer av vedlikeholdet. De siste ti årene har han kjørt tømmer med DAF XF95. - Tømmerkjøring er god butikk om man springer livet av seg og er effektiv. Det gjør jeg stort sett hver dag, fastslår rogalendingen.

Ørjan Gangstø måler tømmeret selv. Dette gjøres ofte der det er mindre mengder tømmer. Etterpå legges opplysningene inn på Skogdata via håndterminalen og oppgjøret kommer på konto automatisk. - Mengden tømmer kontrollmåles ofte på kaien etter at vi har levert mange lass, sier Ørjan. Skurtømmer går til material og er best betalt. Slip til massevirke og papir. Kvalitet, dimensjon, retthet og kvist avgjør hva som blir hva. Ørjan er dommer mens stokkene ligger på bilen.

Far og sønn. Kjell Gangstø (t.v.) har mange jern i ilden og får dagene til å gå med returplast på anlegget i Vikebygd, der plasten sorteres og pakkes. Ørjan satser på å avløse ham litt nå som han skal trappe ned tømmerkjøringen. Gangstø Transport har flere utenlandske sjåfører i stallen. Det har de hatt lenge. Foruten to islendinger, snakkes det både tysk, svensk og litauisk på pauserommet. - De får samme lønn som våre norske sjåfører, så lenge de snakker norsk eller engelsk, sier Kjell. Sosial dumping har han lite til overs for.

Gangstø Transport AS

Bedriften er etablert på Dommersnes Industriområde i Vikebygd i Rogaland.

Her disponerer de 35.000 kvadratmeter som hovedsaklig brukes til sortering og pakking av returplast i datterselskapet Pioner Plastic AS. I fjor samlet de inn og videreformidlet 5500 tonn plast for gjenvinning, fra landbruk og fiskeindustri. I tillegg til nett og tauverk fra fiskeindustrien.

Gangstø Transport ble i 2010 kåret til årets bedrift i Vindafjord kommune.

Disponerer tre tømmervogntog, et flisvogntog og fem containervogntog, i tillegg til fire renovasjonsbiler.

Vi er usikre på om det finnes flere DAF tømmerbiler enn denne her i landet. Ørjan tror ikke det gjør det. Så hvordan gikk det til at han valgte hollandsk redskap for ti år siden?

- Vi kjøpte vår første nye DAF 95 i 1997, en planbil med tømmerstøtter. Far kjørte tømmer, bilvrak og returplast med den bilen de første årene. Vi kjøpte enda en i 2000, også den 6x2 uten navreduksjon. Vi hadde litt trøbbel med motorstyringen på den første av dem, men den neste gikk som en klokke og var suveren til tømmerkjøring. Derfor bestemte vi oss for å kjøpe denne i 2003, denne gang med tandem, forklarer Ørjan.

Dårlig vei

Bilen er bygget opp med containerramme og fungerer som kombiløsning.

Men etter bare en uke med containerkjøring, har den de siste ti årene kun gått med tømmerstaker. Slikt er ikke alltid like lett å forutse.

Ørjan mistenker at han og de to andre tømmerbilene i selskapet opererer på endel dårligere veier enn tømmertransportørene på Østlandet.

56 tonn

- Vi har mye smale veier her, som ofte krever at vi kjører singel bil. En tredjedel av tømmerlassene vi henter er med singel bil. Det optimale for oss ville vært fireakslet bil med treakslet henger, men vi møter på vektproblemer i så måte. Hvis vi skal dra med oss en aksling ekstra, vil vi tape for mye penger. Kunne vi kjørt 56 tonn på 19,5 meter, ville det vært ideelt, mener han.

God tone

Gangstø Transport henter tømmer i hele Rogaland og en tredel av Hordaland.

Fast avtale har de med Vestskog BA, men også Nortømmer AS står på kundelisten. - De opererer i samme området, så vi bytter skilt i fronten alt etter hvem vi kjører for. Vi prøver å være fleksible og ha en god tone med alle, sier Ørjan.

Uhellet

I grålysningen laster vi neste lass med tømmer. Denne gang i Stokkadalen. Det spesielle tømmeret skal til en gård i Vikedal der de driver produksjon av utemøbler.

Tømmerkjøring er ensomt arbeid, ofte langt fra folk. Ørjan tar alltid med seg telefonen, sånn i tilfelle. Fembarnsfaren har lært at uhell kan skje.

- En gang jeg satt og kranet tømmer, løsnet håndbrekket på bilen. Den rullet nedover en skråning og veltet, men jeg fikk kastet meg av, forteller Ørjan.

Fikset bilen

Mørbanket ble han funnet av en tilfeldig forbipasserende som luftet hunden og hadde hørt bråket. Ørjan tok seg ned til bilen og knuste sideruten med en stein for å få stanset motoren. Så bar det til sykehus i ambulanse. Han slapp unna med blåmerker og brukne ribben.

- Forsikringsselskapet ville kondemnere bilen, men vi valgte å kjøpe vraket. Vi byttet hytte og motor på eget verksted og fikk hjelp av Scania til å rette rammen. Den er ikke helt den samme å kjøre som før ulykken, men den har gått knirkefritt både før og etter, smiler han.

Volvo

Ørjan er utdannet lastebilmekaniker og rakk noen år på Volvo sitt verksted i Haugesund før han ga seg i kast med familiebedriften.

Når nå DAF'en skal pensjoneres fra tømmerkjøringen håper han å få mer tid til å være hjemme i Vikebygd og hjelpe til på verkstedet. Time will show...

Vi losser det neste tømmerlasset på kaien på Utbjoa, med en havørn som eneste selskap.

Siste lasting venter i Bjoa, før vi setter kursen mot Vikebygd, der familiebedriften holder hus.

Plast

Ørjans far, Kjell, var sjømann frem til 1990. Da ville han i land for å få litt mer fritid og han kjøpte brorens tømmerbil, en Volvo F89.

- Like etter falt prisene på tømmer og kjøringen stoppet opp. Da begynte vi i stedet å samle inn plastikk fra industri og landbruk, en ide vi utviklet sammen med det lokale renovasjonsselskapet, forteller han.

Gangstø Transport samlet inn plast fra rundballer og gjødselsekker og sendte til et mottak i Sverige. Dette driver de med fortsatt, men nå henter de plast fra hele landet i konkurranse med 120 andre aktører som driver med dette.

All inntransporten foregår med båt eller bil.

Østen

Gangstø Transport har opparbeidet seg en stor kundekrets gjennom alle disse årene og er i dag tredje størst i landet på dette feltet. Etter innhenting blir plasten sortert på anlegget i Vikebygd, før det selges på spotmarkedet.

- Vi selger en god del til Holland, men både Kina, Taiwan og Hong Kong er på kundelisten. Vi laster plasten enten på bil eller i container, før plasten sendes til en omlastingsstasjon i Tyskland, der kundene sjekker kvaliteten før de gir bud på varene.

Egen transport

Denne virksomheten gir mye kjøring til våre egne biler. Vi sørger for nærmere 90 % av kjøringen til egne biler, i form av tømmer, plast, langtransport og renovasjon.

Vi har fire biler som går på renovasjon, etter at vi kjøpte opp et selskap nylig.

Det blir mange arbeidstimer med så mange jern i ilden. Det er vel ikke en dag under 12 timer på jobb, innrømmer Kjell som fyller 60 om kort tid og fortsatt jobber for tre.

Den eneste?

- Skal du ha fri må du reise vekk, konkluderer han og innrømmer at han kunne tenke seg å trappe ned litt etter hvert.

Går det som familien håper, vil Ørjan avlaste ham endel i tiden som kommer.

Etter planen skal han trappe ned tømmerkjøringen i likhet med sin trofaste DAF XF95.

Det var uansett artig å få oppleve en hollender i skogen. Kanskje den eneste i landet?

Den nye tømmerbilen på første tur. Her er tredje generasjon også med på jobb. Simen Gangstø sikter seg kanskje inn på en jobb bak rattet han også. © Foto: Gangstø Transport

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!