Scania i Stryn har vært hoffleverandør i hele MCT sin historie og Måløytransportøren skryter veldig av servicen og innsatsen til mekanikerne der. Alle bilene går på gullavtale og blir stelt godt med av sjåførene, noe som også vises.

Torgeir Flataker eier sin egen bil og sidelaster, men har kjørt for MCT de siste 12 årene. Her er han innom med termotralle og et lass sild, før han hekter på sidelasteren igjen.

På sine 20 år har MCT ifølge Asgeir Gil ikke hatt en eneste klage fra kunder.

Knut Aare har lang fartstid fra kontinentkjøring før han slo seg til ro i MCT for 19 år siden. Her losser han en container med 25 tonn akkar fra Indonesia som fiskeflåten skal bruke som agn. Sidelasteren han manøvrerer er bare et år gammel. - Jeg liker spesielt den hydrauliske styringen på bakerste aksling, sier den erfarne sjåføren.

For det er naturlig nok containere det handler mest om hos MCT. I fjor fraktet de 2565 av dem med sine tre sidelastere. Fiskeeksport sto for mesteparten.

- Vi er heldige som har Norway Pelagic som vår største kunde. De utgjør over halvparten av omsetningen vår, forteller daglig leder Asgeir Gil.

Blank fisk

Norway Pelagic er Norges største eksportør på pelagisk fisk med sine 400 000 tonn hvert år. De tar imot brorparten av all pelagisk fisk som leveres i Norge til menneskemat på sine anlegg som er spredt fra Sirevåg i sør til Honningsvåg i nord.

Pelagisk fisk betyr sild, lodde og makrell på fagspråket, altså blank fisk.

20 000 kvadrat

Produksjonen ved anleggene i Måløy gir mye arbeid til MCT, som fungerer som bindeledd mellom anleggene og båtene som laster fisk i frysecontainere til Europa og resten av verden. Norway Pelagic sitt sentrallager ligger også i Måløy og er blant de største fryselagrene i landet med sine 20 000 kvadratmeter.

- En annen god kunde er Maersk, som vi har kjørt for i over 20 år. MCT hadde forresten 20-års jubileum 15. oktober i fjor, sier Asgeir og peker på veggen bak oss.

20 års tjeneste

- Sidelasteren på bildet der var den første vi kjøpte og den byttet vi inn i fjor. Den så faktisk nesten like bra ut etter 20 års tjeneste. Jeg fikk utrolig nok betalt for den i innbytte, ikke bare stålprisen, som jeg fryktet, smiler han.

Svenske Hammar har stått for leveransene av sidelaster i alle disse 20 årene. I dag er det tre relativt nye av dem i stallen. Den eldste er bare 14 år.

- Den er så godt som ny. Vi har kjørt strengt vedlikehold på dem hele tiden og har dyktige folk til å operere dem, slår Asgeir fast.

Utmerkelse

En av dem er transportleder Knut Aare, med 19 års fartstid i bedriften.

I fjor fikk både Knut og Asgeir IRUs utmerkelse for lang fartstid på veien uten alvorlige uhell, utdelt av NLF.

Begge er ringrever i bransjen. Asgeir med fortid som transportør i Stie's.

- MCT drev endel utenlandstransport tidligere, men i 2011 bestemte vi oss for å avslutte den delen av virksomheten. Vi kvittet oss med to biler. Det ble ikke penger av det lenger, sier han.

Bølger

Asgeir er glad han nå kan padle i sin egen dam, uten innblanding fra andre. De store konkurrentene må han til Bergen eller Ålesund for å finne. Containertransporten i denne delen av fylket er MCT alene om.

Det meste MCT har kjørt er 130 containere på en uke, eller 3200 tonn med fisk. Oppdragsmengden går i bølger, som den ofte gjør i fiskeindustrien.

Reportasjen fortsetter under videoen.

Skip fra kontinentet

Norway Pelagic leverer det meste av ferskfisk til Tyskland og Holland, men også land Afrika er på kundelisten. Pris og størrelse er avgjørende for hvor fisken havner. I tillegg til pelagisk fisk kjører MCT endel for lakseeksportører i fylket, som også skiper ut produktene sine fra Måløy.

Maersk sine båter fra Bremerhaven i Tyskland snur i Ålesund etter å ha anløpt Måløy.

- I natt kom det fire importcontainere med flis og møbler som skal til Førde. Også til Florø går det endel containere og der har vi samarbeid med en sidelaster som opereres av Per Bortheim Transport. Det er ikke volum nok til at vi kan ha en bil stasjonert der, sier Asgeir.

Startet 1992

I tillegg til Maersk anløper også flere andre rutebåter fra kontinentet Måløy.

Men grunnlaget for MCT ble lagt da Maersk startet sin rutebåt i 1992.

- Vi har en fast kundegruppe på 8 -10 kunder som er bærerne av volumet vi frakter. I tillegg til fisk frakter vi olivin fra gruvene på Åheim og vi frakter mye importvarer rundt i fylket.

Hos Hofseth AS i Syvde produserer de porsjonslaks til det amerikanske markedet og leverer på det meste åtte-ni containere i uka, forteller han.

Nærhet

Fordelen for MCT er at kundene ligger relativt nær utskipingskaia i Måløy. De klarer seg med tre sidelastere for å få jobben gjort. - Men det hender også vi får turer med containere til Nord-Norge, også ekspressturer med to mann. Det er slike turer vi liker godt, innrømmer han.

Kjører hver dag

MCT må sies å ha en ganske flat administrasjon. Asgeir er ute og kjører containere hver dag og tar fakturering og annet kontorarbeid på kveldstid og i helgene.

- Det er veldig kjekt å kjøre bil igjen, fastslår han.

2565 containere

Fjoråret var det travleste så langt i MCT sin 20-årige historie. Et raskt overslag viser som tidligere nevnt at bedriften i 2012 flyttet på totalt 2565 containere. Det blir noen turer for dagen.

- Jeg har etterspurt et godt programstyringsverktøy for vår type kjøring i lengre tid, men foreløpig har vi ikke funnet noe som er bedre enn det vi har utviklet selv. Det begynte med et vanlig Excel-ark for mange år siden og det fungerer bra. Vi har bedre oversikt over alle containerne enn de fleste. Det enkleste er ofte det beste, medgir Asgeir.

Alltid presis

På sine 20 år har MCT ifølge Asgeir Gil ikke hatt en eneste klage fra kunder.

Alle containere har blitt levert uten skader og til rett tid.

De har travle, men trivelige dager i Måløy.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!