23948sdkhjf

Slik er Scania Streamline

Nei, det er ikke ny hytte. Det var heller ikke meningen. Meningen var å optimalisere den eksisterende hytta i forhold til aerodynamikk og drivstofføkonomi.

Man kan mene hva man vil om dette, og vi vet at flere synes at Scania nå ligger etter i kappløpet. Da vi nylig la ut saken om at Scania viste en rekke nyheter, var facebookreaksjonen at dette slett ikke var noen nyhet og knapt en facelift. Men så har da heller Scania ikke omtalt Streamline som noe annet enn et drivstoffbesparende alternativ.

Du kan lese mer om Scanias nyheter her.

Streamline betyr et alternativ frem til en ny Scaniahytte kommer. Det handler om å kjøpe seg tid, og da er det kombinasjonen drivstofføkonomi og fokus på sjåføren som gjelder.

Utseendemessig er fronten litt rundere. Hjørnene er kuttet for å redusere luftmotstanden, samtidig som solskjermen er mer aerodynamisk. Dette skal spare opp mot en prosent diesel og bidrar til mindre vindstøy. Solskjermen kan forøvrig utstyres med fabrikkmontert ekstralys.

En rekke drivstoffbesparende tiltak

Når det gjelder lys, kan vi også nevne at fronten har fått nye frontlyktenheter med nye rammer, LED-indikatorlys og dagtid kjørelys. Nye LED-baklykter introduseres, dette skal gi en ekstra drivstoffbesparelse på 30 liter per år, samt lengre vedlikeholdsintervaller.

Sammen med oppdatert Opticruise og Scania Aktive fartsholder med GPS, andregenerasjon Euro 6-motorer, lavfriksjonsgearkasser, frakoblet bremsekompressor og andre drivstoffbesparende tillegg, så skjønner du tegninga.

Det handler om å få frakten rimeligere frem. Så får vi håpe det hele ikke gir seg utslag i rimeligere transportpriser. Skjønt, det er kanskje ønsketenkning?

Hva er gjort for sjåføren?

La oss glemme drivstofføkonomien en liten stund og se hva Streamline handler om for sjåføren.

Innvendig er det nye Recaro-seter og nye interiørfarger. I sovedelen kan man få en mørkere tone. I tillegg monteres eget dashbord og dørterskler på Streamline.

V8-versjonens "leppe" over lyktene har en kromfinish for å komplettere V8-stylingen.

Scania viste en ny radio på IAA i fjor. Noe er standard, mens andre ting er tilvalg. Det viktigste er navigasjon, Bluetooth og USB (i tillegg til naturligvis SD for kartdata). Radioen kan også streame musikk fra andre kilder og kobles til en sub. At den spiller mp3 er en selvfølge i dag. Ved siden av navigasjon og lydinformasjon kan skjermen brukes som display for opptil seks kameraer via en koblingsboks.

Nytt styresystem for luftfjæring

Et nytt system for elektrisk nivåregulering introduseres for luftfjærede biler. Den nye fjernkontrollen har fire knapper med hukommelsesfunksjon. To ytelsesmoduser er tilgjengelig - normal og raskt, hvor sistnevnte er tilpasset kjøring som krever jevnlig styring av luftfjæringssystemet.

En annen ny funksjon er lastehåndteringsfunksjonen. Lasteoverføring introduseres mellom triple bakaksler. Dette er en to-stegs prosedyre; først overføring fra hjelpeaksel til boggiaksel, og deretter mellom drivaksler for å gi økt veigrep.

Kultikon

Det var i forbindelse med Scanias hundreårsjubileum i 1991 at en restylet utgave av hytta på 3-serien fikk døpenavnet "Streamline".

Luftmotstanden ble kuttet med 12-15 prosent, og drivstofforbruket med 4-5 prosent. Scania Streamline fikk raskt kultstatus blant lastebilentusiaster over hele Europa og et kjapt youtube-søk gir masse treff også i dag.

Om vi ikke husker helt galt var Goldwinner-serien fra 1993 også Streamline? Noen husker kanskje Mor Aase, Peer Gynt, Tor og en til jeg ikke husker navnet på i farta. Uansett. Opprinnelig var Streamline skapt for R-serien med sovehytte, men etterhvert kunne man spesifisere omtrent alle i R-serien som Streamline.

Streamline gikk fra 1991 og frem til 1994. Da kom 4-serien med bedre aerodynamikk og Streamline hadde utspilt sin rolle for den gang.

Så undrer man kanskje: Tar det tre år før Scania kommer med ny hytte?

Vi vet ikke. Men vi husker at Scanias hyttefabrikk i Oskarshamn visstnok skulle starte ny produksjon i 2015.

Les også: Scanias "Porsche-hytte" i ny fabrikk?

Frem til Scania drar på hyttetur ønsker vi Streamline velkommen. Den kan bestilles nå og går i produksjonen i juli.

Oppsummering av Scania Streamline-funksjoner

Scania Streamline er navnet på G- og R-serie lastebiler utstyrt med fullt spoilersett fra fabrikk. Følgende utstyr er inkludert i standard spesifikasjon for det europeiske markedet:

  • Scania Opticruise med automatisert clutch, valg på opptil tre ytelsesmodus, og andre drivstoffbesparende alternative.
  • Scania Aktive fartsholder med GPS
  • H7-frontlykter
  • Scania Streamline-emblem, striper valgfritt
  • Ny metallik-lakk, Ocean Blue, tilgjengelig fra fabrikk, brukt som lanseringsfarge for Scania Streamline.
  • Sentrallås
  • Uttrekkbar seng (i alle R-serie sovehytter)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062