Recaro har sørget for en ny serie Premium-seter. Symbolene er opplyste for å enklere kontroll natterstid og setene er tilgjengelig med to-stegs ventilasjon. © Scania CV AB

Her ser man hvordan luftstrømmen ledes ut langs siden. Det trengs likevel litt turbulens for å holde skitt og sprut vekk fra dørhåndtakene. Løsningen er en patentert "deflektorleppe" like over frontlyktene. "Leppen" har en trakt som genererer akkurat tilstrekkelig mengde virvel til å holde dørhåndtakene rene. © Scania CV AB

Andre utseendemessige endringer på fronten er nye frontlyktenheter, med nye rammer, LED-indikatorlys og dagtid, kjørelys. Lyktvalg inkluderer H4, H7 og Xenon, med H7 som standard for G- og R-serien i Europa. © Scania CV AB

Scanias uttrekkbare seng med ekstra tykk fjærmadrass leveres som standard på alle Scania R-serie sovehytter. Senga kan trekkes ut til full bredde selv med sjåføren sittende på. Sengebredden er justerbar fra 730 til 900 mm. Denne breddejusteringen kan også brukes til å justere fastheten i madrassen. © Scania CV AB

Oppsummering av Scania Streamline-funksjoner

Scania Streamline er navnet på G- og R-serie lastebiler utstyrt med fullt spoilersett fra fabrikk. Følgende utstyr er inkludert i standard spesifikasjon for det europeiske markedet:

  • Scania Opticruise med automatisert clutch, valg på opptil tre ytelsesmodus, og andre drivstoffbesparende alternative.
  • Scania Aktive fartsholder med GPS
  • H7-frontlykter
  • Scania Streamline-emblem, striper valgfritt
  • Ny metallik-lakk, Ocean Blue, tilgjengelig fra fabrikk, brukt som lanseringsfarge for Scania Streamline.
  • Sentrallås
  • Uttrekkbar seng (i alle R-serie sovehytter)

Man kan mene hva man vil om dette, og vi vet at flere synes at Scania nå ligger etter i kappløpet. Da vi nylig la ut saken om at Scania viste en rekke nyheter, var facebookreaksjonen at dette slett ikke var noen nyhet og knapt en facelift. Men så har da heller Scania ikke omtalt Streamline som noe annet enn et drivstoffbesparende alternativ.

Du kan lese mer om Scanias nyheter her.

Streamline betyr et alternativ frem til en ny Scaniahytte kommer. Det handler om å kjøpe seg tid, og da er det kombinasjonen drivstofføkonomi og fokus på sjåføren som gjelder.

Utseendemessig er fronten litt rundere. Hjørnene er kuttet for å redusere luftmotstanden, samtidig som solskjermen er mer aerodynamisk. Dette skal spare opp mot en prosent diesel og bidrar til mindre vindstøy. Solskjermen kan forøvrig utstyres med fabrikkmontert ekstralys.

En rekke drivstoffbesparende tiltak

Når det gjelder lys, kan vi også nevne at fronten har fått nye frontlyktenheter med nye rammer, LED-indikatorlys og dagtid kjørelys. Nye LED-baklykter introduseres, dette skal gi en ekstra drivstoffbesparelse på 30 liter per år, samt lengre vedlikeholdsintervaller.

Sammen med oppdatert Opticruise og Scania Aktive fartsholder med GPS, andregenerasjon Euro 6-motorer, lavfriksjonsgearkasser, frakoblet bremsekompressor og andre drivstoffbesparende tillegg, så skjønner du tegninga.

Det handler om å få frakten rimeligere frem. Så får vi håpe det hele ikke gir seg utslag i rimeligere transportpriser. Skjønt, det er kanskje ønsketenkning?

Hva er gjort for sjåføren?

La oss glemme drivstofføkonomien en liten stund og se hva Streamline handler om for sjåføren.

Innvendig er det nye Recaro-seter og nye interiørfarger. I sovedelen kan man få en mørkere tone. I tillegg monteres eget dashbord og dørterskler på Streamline.

V8-versjonens "leppe" over lyktene har en kromfinish for å komplettere V8-stylingen.

Scania viste en ny radio på IAA i fjor. Noe er standard, mens andre ting er tilvalg. Det viktigste er navigasjon, Bluetooth og USB (i tillegg til naturligvis SD for kartdata). Radioen kan også streame musikk fra andre kilder og kobles til en sub. At den spiller mp3 er en selvfølge i dag. Ved siden av navigasjon og lydinformasjon kan skjermen brukes som display for opptil seks kameraer via en koblingsboks.

Nytt styresystem for luftfjæring

Et nytt system for elektrisk nivåregulering introduseres for luftfjærede biler. Den nye fjernkontrollen har fire knapper med hukommelsesfunksjon. To ytelsesmoduser er tilgjengelig - normal og raskt, hvor sistnevnte er tilpasset kjøring som krever jevnlig styring av luftfjæringssystemet.

En annen ny funksjon er lastehåndteringsfunksjonen. Lasteoverføring introduseres mellom triple bakaksler. Dette er en to-stegs prosedyre; først overføring fra hjelpeaksel til boggiaksel, og deretter mellom drivaksler for å gi økt veigrep.

Kultikon

Det var i forbindelse med Scanias hundreårsjubileum i 1991 at en restylet utgave av hytta på 3-serien fikk døpenavnet "Streamline".

Luftmotstanden ble kuttet med 12-15 prosent, og drivstofforbruket med 4-5 prosent. Scania Streamline fikk raskt kultstatus blant lastebilentusiaster over hele Europa og et kjapt youtube-søk gir masse treff også i dag.

Om vi ikke husker helt galt var Goldwinner-serien fra 1993 også Streamline? Noen husker kanskje Mor Aase, Peer Gynt, Tor og en til jeg ikke husker navnet på i farta. Uansett. Opprinnelig var Streamline skapt for R-serien med sovehytte, men etterhvert kunne man spesifisere omtrent alle i R-serien som Streamline.

Streamline gikk fra 1991 og frem til 1994. Da kom 4-serien med bedre aerodynamikk og Streamline hadde utspilt sin rolle for den gang.

Så undrer man kanskje: Tar det tre år før Scania kommer med ny hytte?

Vi vet ikke. Men vi husker at Scanias hyttefabrikk i Oskarshamn visstnok skulle starte ny produksjon i 2015.

Les også: Scanias "Porsche-hytte" i ny fabrikk?

Frem til Scania drar på hyttetur ønsker vi Streamline velkommen. Den kan bestilles nå og går i produksjonen i juli.

Seteputen er bred og korsryggsstøtten er uthevet. I forbindelse med Recaro-setene innfører Scania nye farger. For seter finnes valget mellom mørke og lyse sandfargete velurtrekk, så vel som skinn. © Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!