Nostalgiske Streamline

I forbindelse med hundreårsjubileumet i 1991 lanserte Scania en rekke nye produkter. Mest slående var Scania Streamline, en re-stylet Scania 3-serie lastebil med høyt fokus på luftstrømmen og aerodynamikken på den høyt monterte R-hytta.

Luftmotstanden ble kuttet med 12-15 prosent, og drivstofforbruket med 4-5 prosent. Scania Streamline ble en trendsetter og fikk raskt kultstatus blant lastebilentusiaster over hele Europa.

Opprinnelig ble Streamline skapt for å optimalisere drivstofføkonomien ved langtransport, f. eks på R-serie trekkvogner med sovehytte, men etterhvert kom det gradvis mindre restriksjoner for spesifisering. Det ble mulig å spesifisere Streamline til så godt som enhver type kjøring for en R-serie hytte på den tiden - kort daghytte, sovehytte eller Topline. 3-serie Scania Streamline fortsatte i produksjon til introduksjonen av Scania 4-serie i 1995.

90-tallets ikon Streamline er gjenfødt. G- og R-serien for langtransport kan igjen fås optimalisert for lavere drivstofforbruk med spoilere og mer aerodynamisk førerhus. Ved bl.a. å gjøre hjørnene hakket rundere og forbedre solskjermen har man redusert luftmotstanden (og vindstøy).

Sammen med en rekke drivstoffbesparende elementer følger man dermed opp arven etter forrige utgave Streamline. (Se rammesak til høyre).

Streamline kan bestilles nå, og produseres fra juli.

2. generasjon Euro 6

Scania har også oppdatert sine Euro 6-motorer, (450 og 490 hk) noe som skal gi en drivstoffbesparelse på to prosent i forhold til førstegenerasjon Euro 6-motorer. I tillegg oppdateres serien med nye motorer som skal komplettere programmet. Både 9-, 13- og 16-litere dekker nå 11 effektnivåer fra 250 hk til 580 hk.

V8 Euro 6

De som har fryktet at det ikke ville komme noen stor V8´er i Euro 6, trenger ikke fjerne tatoveringen sin.

To versjoner er klare; en 520 hk med 2700 Nm fra 1000-1300 o/min og altså en 580 hk med 2950 Nm ved 1000-1350 o/min. Begge krever EGR+SCR.

Ytelsene til den nye 580 HK Euro 6 V8-eren er ikke langt fra dagens Euro 5 620 HK takket være sin bredere dreiemoment-topp og "fete" kraftkurve. Drivstoff-forbruket for en Euro 6 V8-motor i hardt arbeid er det samme som med Euro 5, opplyser Scania. Effekten i eksosbremsen er 320 kW ved 2.400 o/min.

Slår de naboen?

Det er nå også endelig bekreftet at det kommer en motor på 730 hk. Lanseringstidspunktet er ennå ikke klart, men i tabellene står den oppført med 730 hk basert på 16,4-literen. Det står ingenting om dreiemoment eller noe annet - bare at den lanseres senere - og innen kravet inntrer. Den betyr at den er nødt til å bli lansert i år, ettersom Euro 6-kravet inntrer når nyttårsrakettene lander 1. nyttårsdag.

En annen svensk produsent har som kjent 750 hk, så vi vil ikke miste hverken munn eller mæle om Scania skrur opp noen hester til i prestisjeklassen for å slå naboen.

Oppgradert Opticruise

I forbindelse med Streamline viste Scania også frem en oppgradert versjon av Opticruise. Sammen med Scania Aktiv fartsholder med GPS og et nytt økonomi-program skal det tilsammen kunne gi opptil 4-5 prosent redusert drivstoff-forbruk. Scania Aktive fartsholder med GPS er et forutseende cruise control-system som bruker GPS og topografisk kartdata for å finregulere hastigheten.

Ypper med app - og tilbyr fjerndiagnoser

Applications - eller app´er - finnes nå for det meste. I Scanias verden brukes den nå også til å melde inn problemer - f.eks en knust pære direkte til verkstedet.

Men viktigere er trådløs fjerndiagnostisering som gjør det mulig for verksted og Scania Assistance å være bedre forberedt når bilen kommer inn på verkstedet. Anlegget kan gis tilgang til å laste ned kjøretøyets status for vedlikehold og utskiftningsbehov. Dermed vet man hvor feilen ligger før bilen triller inn, og man forkorter ståtiden.

Det hele kjøres via Scania Communicator og blir fremover installert som standard i Norge.

Samlet spares drivstoff

Det er naturligvis ønske om drivstoffbesparelser som står bak de fleste nyvinningene.

Lars Stenqvist, Senior Vice President Vehicle Definition oppsummerer den potensielle besparelsen under pressekonferansen på følgende måte:

- Scanias nye, annen generasjons Euro 6-motorer er 2-3 prosent mer økonomiske enn de første. Scania Opticruise og Scanias Aktive fartsholder med GPS kan bidra med 2-3 prosent besparelse hver. I tillegg har vi forbedret aerodynamikken og redusert motstanden i våre girkasser. Selv om det ikke er så enkelt som å legge sammen tallene, estimerer vi de potensielle besparelsene for en typisk europeisk langtransportkunde med Euro 6 til å kunne nå 8 prosent.

Nå skal vi dypdykke i Scanias presentasjon og kommer tilbake med mer Scania-snacks i tiden fremover.

Nostalgi på høyt nivå - til venstre den "opprinnelige" Streamline fra 90-tallet og til høyre dagens nyvinning. © Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!