Volvo-logoen er flyttet opp til et svart felt under frontruta for å tydeliggjøre slektskapet med nye FH. Dessverre har de valgt å beholde de gamle speilene som gir unødvendig mye blindsoner. I Norge kan man "omgå" dette ved å heller bestille FMX-speil.

Nytt ratt med multifunksjonsbrytere.

Nye hovedlys med LED-kjørelys.

Etter introduksjonen av nye Volvo FH havnet lillebror FM fort i skyggen, men det har tydeligvis Volvo gjort noe med. Nå spekulerte nok mange i når Volvo skulle følge opp med en ny FM ala FH, men noen helt ny bil er det ikke snakk om. Det utvendige designet har de gjort små endringer med, mens det er gjort større endringer på interiørsiden.

Under skallet snakker vi Euro6-motorer (selvsagt), forbedret hytteoppheng og fjæring, samt vektoptimering. Sistnevnte er viktig for en bil som FM som ikke bare brukes til distribusjon, men også i stor grad til vektfølsomme transporter som for eksempel bulktransport.

Hytta

Den gamle FM-hytta er beholdt i stor grad. Av synlige endringer er det svarte feltet under frontruta, dit Volvo-logoen nå har blitt plassert, slik det også er på nye Volvo FH. Videre er det nytt lysarrangement som også tydeliggjør slektskapet med FH. Hovedlysene skal gi bedre lys, man kan spesifisere bilen med bi-xenonlys, man kan få lys som "svinger" slik FH også har, og man har fått markante kjørelys i form av LED-lys, som gir et stilig utseende.

Videre er alle lysfunksjonene plassert i en og samme enhet, for lettere service og vedlikehold.

I pressemeldingen fra Volvo gjøres det et nummer ut av det utvendige hyttedesignet. Der står det blant annet: " Førerhuset har et moderne utseende med et sterkt Volvo-preg. Det ser lavere og mer dynamisk ut. De skrånende og lett avrundede hjørnene oser av aerodynamisk effektivitet. Nye FM glir derfor inn i trafikken på en spesielt tiltrekkende måte".

Les også:Volvo Trucks lanserer ny FM

Joda, hytta er fin den, men å påstå at den har et veldig nytt design i forhold til forgjengeren er å dra det langt. Denne skribent har lenge vært kritisk til Volvos speilhus som skaper unødig store blindsoner. På nye FH har de virkelig tenkt sikkerhet med de nye utvendige speilene. Hvorfor skal da en FM ha de gamle? Det viser seg dog at Volvo i Norge har tatt dette på alvor.

I Norge kan kunden velge FMX-speilene på FM, disse har smalere speilhus, noe som gir mindre blindsoner for sjåføren. 

På innsiden er det skjedd større endringer. Blant annet er det snakk om et helt nytt dashbord som gir bedre funksjonalitet. Ikke minst har man valgt å øke antall oppbevaringsrom, tenningslåsen er flyttet fra rattstammen og til dashbordet, rattet er nytt og har flere multifunksjonsbrytere, og førersetet er forbedret og har større justeringsmuligheter.

Chassis

Motorene er selvsagt Euro6-motorer i effekter fra 330 til 450 hk når det gjelder 11-literen, og 420 til 500 hk når det gjelder 13-literen. Nye akselløsninger er også på plass. FM kan leveres med tre styrte aksler, én foran og to bak på 8x2 pusher tridem, og to foran og én bak på en 8x2 med to foraksler.

- Dette gir langt mindre svingradius uten at dekkene skjærer seg ned i underlaget - perfekt til områder med lite plass, for eksempel på gårdstun der man henter landbruksprodukter, sier Peter Frleta, chassisekspert hos Volvo Trucks.

Ellers kan vi nevne at det tradisjonelle fjæringssystemet A-Ride er nå tilgjengelig i kombinasjon med enten skive- eller trommelbremser.

Volvos nye Dynamic Steering er også på plass i nye FM. Dette systemet, som Volvo er alene om, sørger for å gi en mye bedre styreopplevelse. Dynamic Steering kombinerer hydraulisk servostyring og en elektronisk styrt elektrisk motor som er festet til styresnekken. Dette gir sjåføren flere fordeler.

Ved lav hastighet kan sjåføren oppleve å få en mer avslappet opplevelse uten å anstrenge verken skuldre eller armer. Lastebilen blir rett og slett lettere på rattet. Systemet sørger også for at styringen automatisk går tilbake til midtstilt posisjon under rygging. Videre kompenserer systemet automatisk for sterk helling i veibanen eller vindkast fra siden, slik at sjåføren kan holde lastebilen på veien uten å måtte korrigere.

Forstyrrelser grunnet ujevnheter i veibanen, for eksempel sprekkdannelser og groper, minimeres også av systemet. Bilen har også fått forbedret fjæring foran og bak, samt nye motorfester.

Det smarte cruisekontrollsystemet I-See er også tilgjengelig i Volvo FM. Dette systemet lærer seg veien lastebilen kjører, slik at neste gang en Volvo med I-See kjører samme strekning på cruisekontroll, så vet bilen alt om topografi, kurvatur etc., og kan derfor velge riktig utveksling, retarder-tilpassing og gasspådrag eller slakking på gassen helt automatisk.

Som man skjønner så har nye FM fått ta del i mye av teknologien som ble lansert med nye FH i fjor. I tillegg har man fokusert ytterligere på å gi sjåføren en bedre arbeids- og hvileplass. Den "nye" Volvo FM lanseres på transportmessa i Birmingham i vår, men kundebilene dukker ikke opp før til høsten.

Les også: Hah, vi møtte nye Volvo FM på veien

De største synlige forandringene finner man innvendig i hytta.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!