Lekkert og innbydende.

Nye Atego leveres med automatiserte kasser på seks- eller åtte trinn som standard. Velger man manuelle kasser er gearspaken plassert på konsoll på dashbordet.

Nytt instrumentpanel med integrert ryggekamera.

De siste par årene har Mercedes-Benz rullet ut den ene nyheten etter den andre. Først ut var den splitter nye Actros som vi tør å betegne som en av de aller mest moderne lastebilene på markedet. Deretter kom den tunge distribusjonsbilen Antos, så rullet de ut anleggsbilen Arocs, mens minstemann Atego nå står fram i all sin prakt.

Som tidligere er det snakk om distribusjonsbiler i segmentet fra 6,5 til 16 tonn. Atego kommer med fire hyttevarianter, alle redesignet, men basert på det gamle førerhusskallet.

ClassicSpace S-cab leveres i så vel kort som lang versjon. I tillegg kan man velge mellom ClassicSpace L-cab og BigSpace L-cab. Det betyr med andre ord at norske sjåfører som har blitt glad i sin Atego distribusjonsbil med stor førerhytte kan puste lettet ut. Nye Atego følger opp forgjengeren på en god måte. Innvendig er alt nytt, og det er lagt større vekt på komfort for sjåføren.

Syv effekter

De fire- og sekssylindrede Euro 6-motorene leveres i totalt syv effekter fra 156 til 299 hk. Motorene kan kombineres med både manuelle og automatiserte gearkasser, men de automatiserte er standard. Åttetrinns automatisert Powershift 3-kasse leveres i kombinasjon med motorene på 238 hk og 299 hk, mens sekstrinnsvarianten er beregnet på de mindre effektene.

Velger man i stedet manuelle kasser er gearspaken montert i nedre kant av dashbordet, og er servoassistert. Av annet standardutstyr kan vi nevne sikkerhetsutstyr som ESP.

Les også: Ny Mercedes-Benz Atego

En større presentasjon av nye Mercedes-Benz Atego kan du lese i neste utgave av TransportMagasinet som kommer ut før påske.

God oversikt og lite blindsoner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!