I tillegg til å representere Norge videre i Scania Top Team vant laget fra Stavanger en tur til Val di Fiemme i Italia for å følge det norske skilandslaget under avslutningshelgen av Tour de Ski, 3.-6. januar 2014.

Kort om Top Team 2013:

Top Team er en ferdighetskonkurranse som gjennomføres hvert annet år i Scania. Kravet til tekniske ferdigheter ved Scanias verksteder gjør at kontinuerlig faglig oppdatering og godt samarbeid mellom verksted og delelager er nødvendig. Hensikten med Top Team-konkurransen er utvikling av kunnskap, kompetanse og lagarbeid.

Scania Top Team har over 8.000 deltagere i 60 land over hele verden. Konkurransen er bygd opp med nasjonale finaler i alle Scania-land, deretter 5 regionale finaler og til slutt en internasjonal finale.

I Norge var 44 lag (220 deltagere) påmeldt og 41 lag besvarte innledende teoriprøve. Team Stavanger ble den norske representanten i Scania Top Team 2013. Europeiske finaler finner sted i Koblenz, Tyskland i september/oktober - og den internasjonale finalen finner sted i Södertälje, Sverige 21-24. november.

Da de 41 besvarelsene på den innledende teorirunden bestående av 100 spørsmål var ferdig kontrollert, stod de fem lagene med høyest poengsum igjen; Dieselkameratene fra Narvik (regjerende mester), Team R870 fra Ålesund, Team Top Fem og Team BS fra Borgeskogen og Team Stavanger fra Stavanger.

Dette kvalifiserte til plass i den nasjonale finalen, som fant sted på Norsk Scanias anlegg i Trondheim nå i helgen, lørdag 9. mars. Der ventet fem tøffe poster lagene, med krevende praktiske og teoretiske oppgaver som gjaldt alt fra feilsøking på kjøretøy og informasjonsinnhenting i støttesystemer til spørsmål om kjerneverdier og kosthold. Det ble en tøff, jevn og hektisk konkurranse hvor alle lag jobbet hardt og effektivt for å finne feil og svare på oppgavene innenfor tidsrammen på 20 minutter per post.

Første gang de deltar

Da alle lag hadde vært gjennom de fem postene, og poengene talt opp, var det klart at det var Team Stavanger som hadde fått med seg flest poeng til sammen, og skal representere Norge og Norsk Scania AS i den europeiske finalen, og forhåpentlig også i verdensfinalen, av Scania Top Team: - Dette er fantastisk, og over all forventning! Dette er første gang noen av oss deltar, og vi er også et svært ungt lag, så dette er veldig moro, forteller teamleder Jostein Olsen (39), som til daglig jobber som Scania-tekniker på Stavanger-anlegget. Med seg på vinnerlaget har han to tungbilmekanikere, Anders Tveit Haukland (23) og Joar Lunde (26), deleekspeditør Thomas Gjerde (23) og tungbilmekanikerlærling, André Skjelanger Stornes (19).

Dieselkameratene fra Narvik og Team R870 fra Ålesund kom på henholdsvis andre- og tredjeplass, og Team Top Fem og Team BS fra Borgeskogen på fjerde- og femteplass i den jevne finalen.

Fantastisk innsats

- Det var fantastisk innsats fra alle lag under årets Top Team-finale, og det var åpenbart at deltakerne er noen av det dyktigste servicepersonellet i Norge. Det har rett og slett vært utrolig spennende å følge med på, og jeg vil takke alle lag som deltok, både i innledende runde og i finalen. Jeg vil også gratulere Team Stavanger med seieren, og med en gjennomsnittsalder på kun 26 år er de et bevis på at vår satsning på rekruttering og kompetanseutvikling bærer frukter. Dette er utvilsomt noe vi vil fortsette å fokusere på, forteller Stig Andersen, direktør for servicemarkedet i Norsk Scania AS.

Videre oppfølging

Med seieren i den nasjonale finalen blir de Norsk Scanias representanter i en av de tre europeiske finalene, som finner sted i Koblenz, Tyskland i september/oktober. For å stille best mulig forberedt til den tøffe konkurransen, og for å øke sjansen til å avansere til verdensfinalen i Södertälje i november, vil laget få videre oppfølging og trening av instruktører fra Norsk Scanias Kompetansesenter på Kløfta, som også stod for gjennomføringen av den norske finalen.

I tillegg til å representere Norge videre i Scania Top Team vant laget fra Stavanger en tur til Val di Fiemme i Italia for å følge det norske skilandslaget under avslutningshelgen av Tour de Ski, 3.-6. januar 2014.

Det ble en tøff, jevn og hektisk konkurranse hvor alle lag jobbet hardt og effektivt for å finne feil og svare på oppgavene innenfor tidsrammen på 20 minutter per post. © Norsk Scania AS

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!