I flere ti-år kjørte det hver dag en rekke langtransportbiler fra Møre og Romsdal ned til kontinentet med dyre laster fra Romsdal og Nordmøre. Bilene hadde turer til Frankrike, Tyskland, Spania, Portugal, Italia og noen kjørte helt til Moskva, Teheran, Damaskus og Kairo. I slutten av 1990-årene var det over og ut for gullårene i denne trafikken. I dag er det unntaket at en romsdals-bil får en tur utenlands.

Fredag 22. februar møttes om lag 140 av sjåførene som kjørte fast på utlandet til en mimrestund på Kiel-ferga. Sammen reiste de tur retur Kiel for å minnes turene, samholdet og utfordringene som lå i denne transporten.

For mange ble utenlandsturene med store biler, dyre laster og lang tid borte fra hjemmet en livsstil. Nå skulle historiene og historia fortelles. Vi fikk høre de gode og nesten utrolige historiene, men også de vanskelige om lastene som ble stjålet og om lange ensomme døgn i førerhytta. Turene kunne ofte vare i flere uker.

Arrangører var Thor-Egil Dale og Odd-Arne Evensen som har mange år bak rattet i langtransportbiler på utlandet. Om bord på M/S Color Fantasy samlet selskapet seg i en av konferanse-salene for å vise bilder og filmer, samt fortelle gode historier.

Ola Gjendem fra Molde bymuseum har vært med på flere turer med langtransporter nedover Europa, og på denne turen var han med for å lede sammenkomstene. Det ble mange fine samtaler, mye ny kunnskap, mange nye bekjentskaper og mye stoff til ettertanke. 

Et lite, nostalgisk tilbakeblikk fra Rotterdam på 80-tallet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!