Aksepterer vi sosial dumping?, undrer TransportMagasinets redaktør Tormod Magelssen.

Bakgrunnen for mine tanker er vinteren vi er midt oppe i, en vinter som har vært preget av svært mange nyhetsoppslag om utenlandske vogntog som stenger norske veier, utenlandske vogntog som ikke er utstyrt i henhold til vårt lovverk, utenlandske vogntogsjåfører som lar GPSen styre veivalget og havner inn på veier som ikke er beregnet for tunge kjøretøyer, og utenlandske vogntogsjåfører og transportører som ikke betaler for seg.

I mange av disse sakene står lokale polititjenestemenn fram og er bekymret for utviklingen, svært bekymret, fordi de utenlandske sjåførene ikke takler å kjøre på norske vinterveier, og at de ofte kommer i vogntog som er direkte livsfarlige. Og bilbergerne har sin fulle hyre med å få berget vogntogene, for deretter å få berget betalingen. Du nikker at du er enig så langt, ikke sant, men hva skjer så?

Statens vegvesen serverer sine meninger i dagspresse og da ser det ut til at målet er å fortelle nordmenn at de norske sjåførene og vogntogene ikke er det spøtt bedre, snarere tvert i mot. Så politiet og bilbergerne som uttaler seg med bekymring vet tydeligvis ikke hva de snakker om, de da? Gjennom hele vinteren har jeg lest medieoppslag der det vises til Statens vegvesen. "De norske er ikke bedre enn utlendingene", "Tre av fire norske har bremsefeil" og " Av 150 kontrollerte var det bare norske som fikk mangellapp" og så videre, og så videre.

Hva er det egentlig som skjer? Har noen i Vegdirektoratet gitt ordre om at det er viktig å påpeke at vi ikke bør være redd for de utenlandske som stenger veiene våre, eller drar av på flatmark fordi de kjører på dårlige dekk og har minimal kompetanse om glattkjøring?

Statens vegvesen har jo fått på pukkelen for å forskjellsbehandle norske og utenlandske biler, alle husker vel skandalesaken fra Jæren der to polakker med usikrede steinblokker fikk opplæring av kontrollørene før de slapp dem videre. Da gjelder det kanskje å sende ut pressemeldinger om at de jaggu tar de norske like hardt som utlendingene. Det jeg stusser over er at mange av oppslagene i dagspresse inneholder null og niks av relevant informasjon. Allikevel får de store oppslag!

Den mest idiotiske nyhetssaken jeg har lest nylig er fra en tungbilkontroll der Statens vegvesen kontrollerte 150 tunge kjøretøy og i følge Statens vegvesen var det bare mangler ved norske kjøretøy. Og det betyr? Saken sier nemlig ingenting om fordelingen av kjøretøy på nasjonalitet.

Den sier ikke om det var 149 norske og et utenlandsk vogntog. Den sier ingenting om hva manglene gikk på. Et vogntog skal ha med seg syv kjettinger, men hvis en norsk sjåfør viser fram at en drivhjulskjetting gikk i stykker for en time siden er det en mangel, men er den mangelen like alvorlig som om et utenlandsk vogntog mangler kjettinger? Og av de 150 kontrollerte var det kanskje typiske norske "feil" som for mange ekstralys på taket, eller for mange markeringslys? Feil som overhode ikke handler om trafikksikkerhet.

Statistikk kan misbrukes til så mangt. For en del år siden hadde en kollega en alldeles glitrende artikkel der han så litt på statistikk med et skeivt blikk. "Hvorfor produseres ikke T-Forden lenger? Det er jo en av Verdens sikreste biler?", skrev han. For i følge statistikken hadde det ikke vært noen som hadde omkommet i en T-Ford på noe slik som 60 - 70 år! Statistikk heter det.

Nå er ikke alt svarthvitt. Her om dagen så jeg intervju med representanter for Statens vegvesen i Lærdal. Der mente de at vareeier måtte ta mer ansvar for de utenlandske bilene de sendte varene med. Og det finne selvsagt norske biler og sjåfører som ikke har tingene på stell. Men i min verden bør Statens vegvesen gjøre langt mer for å stoppe utenlandske vogntog som mangler riktige dekk og kjetting før de skaper farlige situasjoner, enn å pirke på markeringslys og tusenmetere på norske biler, for å få opp andelen mangler i statistikkene sine.

Tormod M

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!