Ved lave hastigheter er selv en lastebil med tung last så enkel å styre at du kan gjøre det med én finger, forteller Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Dette er fordelene:

Ved lave hastigheter fungerer den elektriske motoren avlastende. Sjåføren kan slappe av og styre uten å anstrenge verken skuldre eller armer. En annen fordel med Volvo Dynamic Steering er at styringen går tilbake til midtstilt posisjon automatisk også under rygging.

Ujevnheter i veibanen, for eksempel sprekkdannelser og groper, dempes av systemet. Styringen føles rett og slett mer stabil siden sjåføren slipper å kompensere for forstyrrelser ved stadig å justere med rattet.

På motorveien gir den presise kontrollen bedre retningsstabilitet - sjåføren har full kontroll og kan nyte en behagelig kjøreopplevelse uansett hastighet. Den dynamiske styringen fjerner så å si alle de små bevegelsene i rattet som er uunngåelige på dagens veier.

En plutselig helling i veibanen eller et vindkast fra siden oppdages raskt av det selvlærende systemet, som umiddelbart kompenserer for forstyrrelsen, slik at sjåføren kan holde lastebilen trygt på veien uten å måtte rette opp sidebevegelser med rattet. Dette er et vesentlig fremskritt både for trafikksikkerheten og komforten.

- Denne patenterte teknologien gir sjåføren store fordeler uansett kjøreforhold. På motorveien sørger det dynamiske styringssystemet for uslåelig retningsstabilitet. Ved lave hastigheter er selv en lastebil med tung last så enkel å styre at du kan gjøre det med én finger, forteller Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Den teknologiske innovasjonen som gjør at Volvo Dynamic Steering skiller seg ut, er en elektrisk motor med elektronisk styring. Motoren, som fungerer sammen med lastebilens servostyring, har et maksimalt dreiemoment på 25 Nm og justeres flere tusen ganger i sekundet av den elektroniske styreenheten.

- Oppgaven til den elektriske motoren er å sørge for en perfekt styreopplevelse hvert eneste sekund lastebilen er i bevegelse. Systemets sensorer registrerer for eksempel når sjåføren ønsker å kjøre rett fremover, og sikrer automatisk at ujevnheter og andre forstyrrelser i veibanen ikke skaper bevegelser i rattet, forklarer Gustav Neander, prosjektleder for Volvo Dynamic Steering.

Styreegenskapene når nye høyder

Volvo Dynamic Steering bidrar til å redusere yrkesskader blant tungtransportsjåfører. Offisielle tall fra det svenske arbeidstilsynet viser at lastebilsjåfører er overrepresentert i yrkesskadestatistikker.

- Nesten så mange som fire av ti lastebilsjåfører klager over smerter i rygg, nakke, skuldre eller armer hver eneste uke. Vårt forbedrede styringssystem gjør sjåførene mer avslappet, og dette kan bidra til å reversere trenden med yrkesrelaterte belastningsskader, forteller Gustav Neander.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!