Ombygging til terrengkjøretøy kan gjøres på nesten alle Crafter-versjoner.

Snø og ikke tele i bakken skapte dype hjulspor i skogen.

Det er mange som mener at en lang tur i skogen gjør godt for kropp og sjel. Så hva er vel bedre enn å tilbringe fem timer i skogen nord for Stockholm en fin vinterdag? Selv om vi var godt kledd, tente bål og gravde i snøen var det ingen helt vanlig skogstur. I stedet for truger eller ski for å ta oss frem, brukte vi firehjulsdrevne nyttekjøretøy fra Volkswagen.

Utfordrende løype

Den norske VW-importøren Harald A. Møller inviterte til vinterlansering av Crafter 4Motion. Vi har riktignok kjørt modellen og omtalt den tidligere, men det var fra et sommerarrangement.

Nå skulle vi få oppleve den ombygde Crafter med firehjulsdrift på vinterføre, og opplevelse ble det. VW-importøren hadde leid inn det svenske eventbyrået Car Events til å finne et egnet sted for kjøring og til gjennomføring av arrangementet, noe dem klarte til gangs. Car Events hadde lagt opp en krevende terrengløype i flotte omgivelser, bare noen få mil utenfor den svenske hovedstaden.

Det var som nevnt Crafter 4Motion som var hovedgrunnen til at vi sneglet oss frem i en nesten ufremkommelig skogsløype, men Møller-folkene hadde også tatt med tre Amarok.

Varebilene vi kjørte var Amarok Singelcab med innkoblbar firehjulsdrift, Amarok i Arctic Trucks ombygd versjon, Amarok med permanent firehjulsdrift, Crafter 4Motion kassebil og Crafter 4Motion med lasteplan.

Bare et kort blikk på Crafter 4Motion tilsier at dette er et kjøretøy som er konstruert for de mest krevende forhold. Vi hadde da heller ikke kjørt lenge i testløypa før vi fikk bekreftet dette.

På snødekt skogbunn uten tele i bakken, sank vi godt ned i den bløte grunnen. Dette skapte en del utfordringer, men til gjengjeld fikk vi testet hvor godt varebilene tar seg frem utenfor allfarvei. Det ble en del spaing, dytting og bruk av vinsjen som var montert på kassebilen, men frem kom vi. Fire timer på fem kilometer forteller vel det meste.

Mange varianter

Crafter 4Motion er tiltenkt e-verk, teleselskaper, brannvesen, kommuner, entreprenører og andre med krav til ekstrem fremkommelighet utenfor vei. Modellen er bygget om av Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum GmbH, et østerriksk selskap som siden 1932 har spesialisert seg på ombygging av kjøretøyer til sivil og militær bruk.

Selskapet bygger blant annet om hele forstillingen på Crafter med blant annet spiralfjærer i stedet for bladfjærer. Modellen leveres med sperre på både senterdifferensial, bakaksel og foraksel (vi fikk bruk for alle tre). Varebilen har også lavgearserie og bakkeklaringen er økt med 10 cm i forhold til standard Crafter.

Sperrer og lavgearserie kobles inn med brytere plassert til venstre for rattstammen.

Den klarer stigninger opp mot 45 grader, sidehelling opp mot 43 og angrepsvinkler opp mot 28 grader. Vadedybden er oppgitt til 600 mm. Motoren er en 2.0-liter TDi på 163 hk og 400 Nm. Gearkassen er 6-trinns manuell. Ombyggingen kan gjøres på alle Crafter-versjonene, unntatt minibussen. Det vil si at man kan få den i et stort antall versjoner. Fra kort og lav, til lang og høy. Som kassebil eller med plan, varebil-, lastebil- eller personbil-registrert (to til ni seter). Modellen som registreres som femtonns lastebil kan trekke hengervekt på inntil 3,5 tonn. Crafter 4Motion leveres med Norgesgaranti på 5 år/250.000 km.

Sukker

Selv om de bløte partiene skapte noen utfordringer, var det den tørre snøen som skapte de største utfordringene. I bratte stigninger med mye snø, måtte vi brøyte oss vei med støtfanger og understell. Flere steder måtte vi prøve å forsere flere ganger og for hver gang ble snøen løsere og løsere, og til slutt ble den som "sukker". Men med god veiledning fra de dyktige instruktørene hos Car Events krøp vi oss til slutt frem.

Noen volummodell vil aldri Crafter 4Motion bli, til det er modellen både for spesiell og for dyr.

Ombyggingen Achleitner gjør gir en prisøkning på ca. kr. 250.000, men i følge sjefen for nyttekjøretøy hos den norske VW-importøren, Harald Frigstad, er Crafter 4Motion en unik modell for de som har behov for en slik bil.

Crafter 4Motion klarer stigninger opp mot 45 grader, sidehelling opp mot 43 og angrepsvinkler opp mot 28 grader.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!