Administrerende direktør i norsk Scania, Frode Neteland, er generelt godt fornøyd med fjoråret.

Under Scania Winter 2013 tok lastebilimportøren med seg 11 biler og utstyr for 30 millioner kroner.

Økningen i lastebilsalget i Norge ser Neteland på som naturlig, siden vi har en annen økonomisk temperatur og drakraft i økonomien her enn i de fleste andre land i EU.

Norsk Scania AS har nå 861 ansatte i Norge, kun i 2008 var det flere med 879.

Asko ble først ut med Euro6-bil, Scania har nå et komplett Euro6-program, men det mangler V8-motoren.

Under deres vinterarrangement, Scania Winter 2013, kunne administrerende direktør i norsk Scania, Frode Neteland, komme med hans analyse og oppsummering av året som gikk, og forventningene til 2013.

Tapte, men fornøyd

Neteland sier seg fornøyd med lastebilsalget 2012 og kan notere seg 1484 registreringer i fjor, mot 1300 i 2011. Med glimt i øyet oppsummerer han tapet slik:

Vi tapte grovt for Volvo med syv biler.

Han kaller det pluss-minus dødt løp mellom de to største merkene.

Økningen i lastebilsalget i Norge ser han på som naturlig, siden vi har en annen økonomisk temperatur her enn mange andre land i EU.

- Generelt sett går det greit og vi er fornøyde med utviklingen. Bransjen kommer til å ha et godt 2013 med en stor optimisme.

Fortsetter

Han forventer også at salget fortsetter og at 2013 vil bli omtrent som i fjor.

3,3 milliarder

Scania har havnet på 3,3 milliarder kroner i omsetning og med det direktøren omtaler som en tilfredsstillende resultatutvikling.

- Selv om man alltid vil ønske et bedre resultat , er dette ganske greit.

861 Ansatte

Antallet ansatte tyder også på at det er gode tider for Norsk Scania AS har nå 861 ansatte.

Kun i 2008 var det flere med 879.

Av mekanikere er det 505 med 72 lærlinger, noe som gir en utfordring i forhold til at alle disse skal igjennom og ende opp med fagbrev.

Sunt bilde

Scania-rikets tilstand ser bra ut med 588.500 fakturerte timer. Neteland forklarer at det tilsier en produksjonskapasitet på 600.000 timer.

Sykefraværet er også lavt med 4,4%. Man sier da at Scania har et nærvær på 95,6%. Noe som er litt bedre enn snittet i Norge.

Deltar uten å delta

De store offentlige anbudene i bussnæringen har vært knalltøffe finansielt og det presser produktprisen, vedlikeholdsprisen og restverdien.

Neteland forklarer at Scania ikke vil vinne slike anbud på bekostningen av lønnsomheten.

-Vi har faktisk valgt å delta, men å ikke delta. Ved å sette strek der vi mener smertegrensen går.

Solskinnshistorien

Utleiebiten er en liten solskinnshistorie og har blitt snudd fra 23 biler med tap, til 130 biler med gode resultater.

Scania-anleggsmaskiner

Scania og koreanske Doosan var nytt i fjor, og det vil ble spennende fremover noterer direktøren seg.

Ved kjøpet av norske Moxy kom Scania inn i bildet og samarbeidet utvides nå til å gjelde hjullastere og gravemaskiner.

Nå skal også Scania levere komplette generatorsett.

Euro6

Asko ble først ut med en liten Euro6-bil og Scania har nå et komplett Euro6-program, untatt V8-motoren.

ED95 etanol

Scania er engasjert i etanoldrevne biler og Netland er fornøyd med at Statstøttede fyllestasjoner er nå etablert Bergen, Trondheim, Vestby og i Oslo.

Asko er allerede brukere av etanoldrevne biler og nå følger Tine med fire biler i sin flåte.

Nye anlegg

De neste nye Scania-anleggene kommer i Hamar og i Stavanger og skal være i drift fra januar 2016, avslutter han med.

Scania har havnet på 3,3 milliarder kroner i omsetning og med det direktøren omtaler som en tilfredsstillende resultatutvikling.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!