Konkurransen i påbyggerbransjen og i salg av kraner hardner til og bedrifter som ikke utvikler seg og følger opp nye trender vil neppe klare seg i et tøft marked. Dette har de to privateide selskapene innen Hengsrød-samarbeidet nå tatt på alvor, og fra nyttår slo de seg sammen til et nytt selskap hvor de bare har beholdt Hengsrød-navnet.

- Dette er en langsiktig strategi for å styrke oss i markedet og gir oss muligheter til å ta større andeler i et stadig mer krevende marked, sier daglig leder for det nye selskapet, Øyvind Røste.

Ifølge Røste jobbes det nå intenst med å få ned både byggetid og ståtid for kundene. Påbygg av hengere og tipp vil utføres ved avdelingen i Våle i Vestfold. Avdelingen i Vestfold har også åpnet nytt verksted for å øke innsatsen på service av kraner og utstyr.

Avdelingen i Vestfossen i Buskerud skal spisse kompetansen sin inn mot kranmarkedet, og hovedfokuset blir kranpåbygg, kranrelaterte jobber, bakløftere og reparasjoner.

Bård Reitan, som var daglig leder i avdelingen i Buskerud, vil i det nye selskapet ha ansvaret for salg og ettermarked.

- Vi kommer til å samkjøre jobber i langt større grad enn tidligere mellom våre to avdelinger. På den måten vil vi få en mer strømlinjeformet og effektiv produksjon, sier Bård Reitan.

Økte kostnader av biler og utstyr stiller også nye krav til påbyggerbransjen. Ikke minst gjelder det ståtid for kundene.

- Vi skal gjøre alt for at kundens uproduktive tid blir så kort som mulig. Det er tross alt på veien bil og utstyr hører hjemme og det er derfor viktig at vi kan tilby rask og effektiv service uten at det går ut over kvaliteten vi leverer, sier Øyvind Røste.

Krav til dokumentasjon

Det er stadig strengere krav til dokumentasjon og internkontroll fra myndighetenes side. Det gjelder også for kundene til Hengsrød AS. Gjennom å samle kreftene i ett selskap, med felles administrasjon og felles datasystemer, vil dette bli langt mer effektivt gjort.

- Vi har gjort mye dobbelt opp tidligere, men vi har brukt det siste halvåret til å bygge om systemer internt slik at vi nå skal få en mer strømlinjet organisasjon, sier Bård Reitan.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!