Er kabotasjekjøring et stort problem i Norge, eller er det en overdrivelse? Det skal Cabotagestudien bidra til å finne ut av. Illustrasjonsfoto © Vidar Herre, avisa Hordaland

Det var i november i fjor at det svenske Skatteverket bestemte at Andreassons Åkeri skal betale arbeidsgiveravgift på 9,5 milloner svenske kroner for sjåfører de har leid inn fra Polen. I tillegg fikk de et skattetillegg på 950.000 kroner for å ha gitt feilaktige opplysninger.

Les også: Millionsmell for Andreassons Åkeri

Bedriften kjører fast på Norge med 145 biler og har ikke betalt sosiale avgifter på sjåførene. Andreassons hevder at sjåførene er selvstendig næringsdrivende og selv skal betale sine avgifter, mens Skatteverket mener sjåførene er å anse som arbeidstakere.

Det er en svært viktig prinsipiell sak som der grensene for hva som er tillatt nå blir strukket opp i nabolandet. Rent juridisk vil det samme trolig også gjelde i Norge ved liknende saker.

Samtidig som Skatteverket avsin sin dom, ble den anket av Andreassons. - Det eneste jeg kan si er at Skatteverket ikke har greie på hva internasjonal transport er, fortalte Kalle Andreasson dengang. Sammen med sin kone eier han bedriften som har ekspandert kraftig de siste årene.

Les også: - Et konstruert tilfelle

I anken vektla ekteparet at dersom de ikke fikk betalingsutsettelse, ville bedriften trolig gå konkurs.

Hallands Nyheter opplyser dog at Skatteverket ikke finner at denne påstanden er dokumentert og at Forvaltningsretten er av samme oppfatning. Dermed blir det ingen utsettelse for transportbedriften.

Andreassons Åkeri har benyttet sjåfører de har skaffet via sitt eget bemanningsselskap Zimit Transportförmedling. I et forlik med fagforeningen Transport skal Andreassons betale 175.000 kroner . Dermed blir det ingen ny rettsak mellom "facket" og Andreassons Åkeri. © Foto: Tommy Holl

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!