Med en markedsandel på 16 % styrket DAF sin posisjon i det tunge lastebilsegmentet i Europa med en oppgang fra 15,5 % året før. DAF er nå det nest største lastebilmerket i Europa og er markedsleder i Nederland, Belgia, Storbritannia, Polen, Tsjekkia og Ungarn. DAF er dessuten det største importmerket i Tyskland.

Med en markedsandel på 19,1 % er DAF også nummer en i trekkvognmarkedet i Europa.

Totalmarkedet for tunge lastebiler i nevnte markeder endte i 2012 opp på ca. 222.000 enheter, en nedgang på ca. 9 % sammenlignet med foregående år da 242.500 enheter ble registrert i dette segmentet. Hos DAF spår man at totalmarkedet i inneværende år vil ligge mellom 210.000 og 250.000 enheter.

I det lette segmentet - hvor DAF er aktive med sin LF45 og LF55 serie - sank totalmarkedet til 55.300 enheter i 2012. Her spår man hos DAF en liten økning i 2013 ettersom mange kunder forventes å fornye sin vognpark før de nye Euro 6 kravene innføres i 2014.

DAFs markedsandel i vektklassene 6-16 tonns økte fra 9 % i 2011 til 11.5% i 2012, også det en ny rekord for DAF.

Vekst utenfor EU/EØS området

DAF har styrket sin markedsposisjon også utenfor sitt tradisjonelle europeiske marked. Over 6.100 kjøretøyer fra CF og XF serien ble levert i 2012 mot 5.600 året før.

Lokal montering av CF modeller ble igangsatt i Marokko mens man i Taiwan har tilsvarende produksjon av LF serien. I sistnevnte marked er DAF markedsleder blant de europeiske merkene med en markedsandel på 30 %.

I Russland har DAF økt sitt salg med nesten 800 % fra 2010 til 2012, og leverte i fjor 2.750 enheter. DAF har med dette en markedsandel på 13,3 % om man ser på de Vest-europeiske leverandørene.

DAF vil fortsette sin satsning og sin vekst også utenfor Europa, for eksempel i Sør Amerika.

Byggingen av den nye DAF monteringsfabrikken i Ponta Grossa (Brasil) fremskrider i følge planene og produksjonen av lastebiler ved anlegget er skjemalagt til siste kvartal 2013.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!