FRAKTINNTEKTENE I EU NED 7 PROSENT I 2012

Det generelle bildet for jernbanetransport i EU i 2012 er langt fra lystelig. Totalt gikk fraktinntektene ned med 7 % i løpet av året som gikk. Store problemer med avsporing og forsinkelser sist vinter ga jernbanefraktoperatørene en heller dårlig start på fjoråret.

En begivenhet en del jernbaneoperatører setter sin lit til framover er åpningen av St.Gotthard-tunnellen i 2016. Men hvis det er dette som er «lyset i enden av tunnellen» for mellom-europeiske jernbaneoperatører spørs det om det snarere er en blaff enn en lysende framtid.

Med stagnerende transportvolumer både i og utenfor eurosonen generelt er det selvsagt ikke bare å varte opp med veksttall. Men at en sterk konkurransepreget lastebilnæring stadig spiser markedsandeler fra jernbanetransportørene er heller ikke til å stikke under en stol. Et av jernbanens hovedproblem er nok like fullt de statlige «elefantselskapenes» manglende evne og vilje til markedstilpasning.

COLOR LINE VS. FJORD LINE - "RUNDE ØRTEN HUNDRE OG NO"?

"Color Line har henvendt seg til Larvik havn om en mulig flytting av Strömstad-fergene fra Sandefjord til Larvik" sto det nylig å lese i flere lokalaviser på Vestsiden av Oslofjorden.- Er det en brikke i den stadig pågående konflikten mellom Color Line og Fjord Line? Eller er Color Lines henvendelse til Larvik Havn reell?

NORD LINES MED "HURTIGPAKKE"

I det Nord Lines har enerett på Hurtigrutens fraktkapasitet, skal de også ha kystens beste postbud. "Hurtigpakken" skal være en av de raskeste måtene å sende pakkepost mellom Hurtigrutens 34 anløpshavner.

Opplegget baseres på pakker inntil 35 kg. Og maksimum 1,75 meter lang.

Selskapet har i denne anledning etablert en egen nettside; www.hurtigpakken.no.

SAMSKIP MED SAMLAST

Samskip Multimodal har etablert et opplegg for stykkgods som alternativ til biltransport fra Sentral-Europa. Det settes opp to ukentlige avganger mellom Rotterdam og havner i Oslofjorden. For gods fra Norge vil selskapet kunne levere over hele Europa gjennom sitt Pan-Europeiske nettverk.

For inngående leveringer i Oslofjorden leverer de i løpet av et døgn etter ankomst. For forsendelser i Trondheimsområdet går det 48 timer. "Door-door Samskip Multimodal" opererer med 5 dagers transittid for Oslo, 6 dager for Trondheim og 7 dager for landets nordlige områder.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!