Bedriftens filosofi er å bygge opp bilene både inn- og utvendig. Så er det aldri vanskelig å bli kvitt dem brukt heller.

Sjåfør Jan Inge Fridtjofsen (t.v.) og daglig leder Erik Jensen, slår av en prat på pauserommet. Det er ettermiddag og snart skal de begge til godsterminalen for å laste traller som skal nordover.

Øyvind Jensen tror norsk transportbransje vil takle utfordringene i fremtiden. Samhold er det som må til, mener nordlendingen.

Frank Forså er hjernen i bedriften. Han må holde orden på alle bilene og legge de vanskelige kabalene for å få alle trallene dit de skal. Ved arbeidsdagens slutt tar han med seg loggbok og telefon for å ha oversikten frem til neste dag. Mye kan skje ute på veien i sene kveldstimer også.

I dag har vi 20 biler i drift, forteller Øyvind.

- Jeg ser ikke på norske transportører som konkurrenter lengre. Konkurransen vi må forholde oss til nå kommer fra utlandet. Om vi norske skjøtter jobbene våre, passer på oss selv og står sammen, så har vi alle muligheter til å lykkes i kampen mot utenlandske selskaper. Jeg er optimist for fremtiden. Vi må samarbeide og bli enige om hvordan vi må ha det. Det vi kan berge oss på er at vanlige folk får greie på hvor skjeve konkurransevilkår det har blitt mellom oss norske og utlendingene, tror Øyvind Jensen.

20 biler

Han startet opp allerede i 1968 da han og broren Per Anton kjøpte hver sin bil. Brødrene vokste opp på farens Shellstasjon i Fauske, så bransjen kjente de allerede.

Etter noen år fortsatte Øyvind med transport mens broren gikk over til verkstedsdrift. De siste årene har Fauskebedriften vokst jevnt og trutt.

- Vi begynte å ekspandere på 90-tallet, men det er de siste fire årene, etter at vi begynte med togtraller at det virkelig har klabbet på seg. Vi fikk nylig seks nye løyver.

I dag har vi 20 biler i drift, forteller Øyvind.

Togtraller

Et titalls traller kommer hvert døgn med CargoNet til Fauske og kjøres videre til Bodø, Tromsø, Narvik, Harstad eller Sortland.

- På tralletrekkingen er det Tromsø og Narvik som er de største destinasjonene.

Til Tromsø kjører vi frukt og grønt til Aakre, BARE og Coop, mens vi leverer Rema i Narvik. Et par ganger i uka losser vi traller fra Harstad og utover til Sortland. Vi kjører mest for Bring, men det siste året har også Tollpost begynt å sende traller til Fauske som vi tar videre.Tollpost leverer mye til Coop i Tromsø, en levering Bring hadde tidligere, forklarer sønnen Erik Jensen. Det er han som har det daglige ansvaret i bedriften nå.

Tøff kabal

Hvorfor kommer trallene til Fauske når ARE-toget går helt til Narvik?

- Først og fremst handler det om volum. Kapasiteten er sprengt både i Norge og Sverige. I tillegg er nordlandsbanen mest gunstig for alt godset som går fra Trondheim og nordover.

Mye av det vi kjører kommer fra Trondheim. Vanligvis kommer det to tog om dagen, klokka 07 og 15. Nå kommer det også et klokka 19, et tog som vanligvis går ARE til Narvik, forklarer Erik.

Samarbeid

- Vi har 18 trekkere i stallen, men kabalen er ofte utfordrende. Bilene som går til Tromsø er borte i to døgn og skal kanskje helt til Skjervøy for å laste fisk ned igjen. Det er bare de som går til Narvik vi får ned igjen til neste dag. Det har hendt at vi må leie inn biler. Vi laster mye fisk i retur, som leveres på toget enten i Narvik eller her i Fauske. Det handler om kapasitet.

Vi samarbeider endel med transportører som gjør samme jobben som oss i Narvik.

Så hvis det kommer traller hit, som egentlig skulle vært med ARE-toget, så drar vi dem til Narvik og leverer dem til kolleger der for videre transport nordover, sier Øyvind.

Pensjonister

Øyvind Jensen smaker litt på pensjonistlivet og unner seg fire uker i Syden hver vår og høst. Ellers er det fortsatt her på jobben han føler at han hører hjemme. Han er en av gutta og vil gjerne bidra der han kan.

- Det viktigste er å få tak i gode sjåfører. Heldigvis har vi til gode å søke etter folk. Vi har en god gjeng her nå, men vi merker en uro blant ungdommen som ofte tror det er grønnere på andre siden av gjerdet. Vi gjør det vi kan for at folk skal trives. Blant annet ved å tilby topp redskap. Vi har et par pensjonister som er 70 og som fortsatt kjører hvis vi trenger hjelp, smiler han.

Ingen kontrakter

Øyvind Jensen Termotransport har aldri hatt kontrakt på noe av kjøringen de har drevet med. Det vil de ikke ha heller.

- Vi har siden 1968 kjørt for Øystein Stie, Nor-Cargo Thermo og Bring Frigoscandia. Selv om vi har kjørt for dem i over 40 år uten kontrakt, har vi aldri blitt skviset.

Vi må gjøre en god jobb. Det er det som skal bestemme om vi fortsatt har kjøring.

Vi kjørte 24 år for Diplom-Is også, uten kontrakt.

De store speditørene ønsker uansett våre tjenester og de store transportkjøperne har så mange advokater til å utforme en kontrakt at for oss små så er den trolig ikke verdt papiret den er skrevet på. Vil de ha oss bort, så får de oss bort. Jeg føler meg rimelig trygg likevel, fastslår Øyvind.

Punktlighet

Transportøren fra Fauske får også mye skryt for sin punktlighet, sommer som vinter.

- Hver høst legger vi på 100 prosent nye dekk på bilene våre. Vi kjøper det beste som er å få av dekk og bank i bordet; vi står aldri fast.

Vi får ikke bedre betalt fordi om vi kjører med topp redskap, men vi sparer egenandel på bilberging, økt dieselforbruk med kjettingbruk i tide og utide og vi opprettholder regulariteten, avslutter Øyvind Jensen.

Vi får håpe og tro at markedet ønsker kvalitet også i fremtiden.

Kim André Kvam Lysgaard er forholdsvis fersk i bedriften. Siden sist sommer har han fraktet traller fra Trondheim og nordover til Tromsø og Narvik. Etter at vi fotograferte ham på kaia i Tromsø, fortsatte han til Gratangen for å laste fisk. - Jeg stortrives. Bedre folk å jobbe for har jeg ikke vært borti, sier han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!