Ryktene som i forrige uke svirret, har blitt bekreftet i helgen. Volvo betaler nesten seks milliarder svenske kroner for 45 prosent av DFCV - et joint venture-selskap som skal eies sammen med Dongfeng.

Dongfeng er Kinas nest største nyttekjøretøyprodusent - og markedet i Kina er like stort som det europeiske og nordamerikanske sammenlagt. Nå flytter Dongfeng det meste av sin lastebilvirksomhet til det nye selskapet.

Når sammenslåingen er et faktum - det må først godkjennes av konkurransemyndighetene - vil Volvos totale volum bli opp mot hele 328 000 tyngre kjøretøyer.

Dermed seiler Volvo opp som verdens største lastebilprodusent.

Lastebilprodusentene i Kina har ikke kommet like langt i den tekniske utviklingen som vestlige produsenter. Allikevel tror ikke Volvo at Dongfeng skal utnytte samarbeidet for å snylte teknologi.

Det siste har nemlig Volvo opplevd tidligere. Dengang ble de rundlurt av kineserne etter at den kinesiske staten senket landets tillatte vekter slik at kun Volvo-kopien Ho Wo ble tillatt og dermed tok alle markedsandelene.

Les også: Derfor mislykkes Volvo i Kina

Les også: Volvo dropper Kina-samarbeid

Les også: Scania hjalp kopi-pirater

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!