Utviklingen av en helt ny lastebilgenerasjon stilte enorme krav til kvalitetstester, forteller Hans Johanzon.

Alle tilbakemeldinger fra testene blir fulgt opp for å forstå årsaken til eventuelle feil og å finne varige tekniske løsninger. De nye løsningene må deretter gjennom nye tester, og slik fortsetter prosedyren inntil spesifikasjonen for den aktuelle komponenten oppfyller kravene som er angitt for denne.

Fakta: kvalitetstester

  • Beregning og simulering
  • Riggtester
  • Funksjonsbekreftelse/-godkjenning
  • Kjøretøytester
  • Støysimulator
  • Beregne drivstofføkonomi
  • Varme- og kuldekamre
  • Søletester
  • Bremsetester
  • Utvidede utholdenhetstester
  • Pålitelighetstester
  • Prøvekjøringer under ekstremt kalde og varme klimaforhold
  • Felttester i kommersiell trafikk med kunder
  • Drivstofføkonomitester
  • Kjøreegenskaper
  • Kjørekomfort

Ett av de mange testanleggene som Volvo Trucks bruker til å teste lastebiler ligger i Kiruna i Nord-Sverige. I løpet av vinteren 2011/2012, var den laveste temperaturen som ble registrert der -44°C, og dette iskalde klimaet var perfekt for å teste hvordan den nye Volvo FH ville oppføre seg under slike ekstreme forhold. Hans Johanzon var en av testingeniørene, og han sørget for at alle sjåførene visste hva som ble forventet av dem.

Testsjåførene bruker bilene som sine egne

"Disse testene er relatert til kundevirksomhet. Testsjåførene skulle med andre ord bruke disse kjøretøyene nøyaktig på samme måte som de bruker sine egne lastebiler. De kjører dem, noen ganger med passasjerer, sover i dem og kontroller dem for å forsikre seg om at de starter om morgenen, selv etter en iskald natt", sier han.

I løpet av testperioden ble hver av lastebilene kjørt minst 20 000 kilometer i den bitende kulden, der ett av de største problemene var at alle delene i lastebilen - fra det hardeste materialet til det elektriske systemet - ble sprøtt. Utfordringen lå i å utvikle komponenter som kunne tåle disse iskalde forholdene uten å svikte.

Fra 40 kuldegrader til plussgrader

"Å forvisse seg om at lastebilen ikke bare tåler et ekstremt kaldt klima, men også hurtige temperatursvingninger er en annen kvalitetsutfordring. Derfor kjører vi vanligvis fra det nordlige Skandinavia, hvor det kan være 40 kuldegrader, til kyststrøkene i Norge hvor klimaet er varmere og temperaturen ofte ligger over null. Tyve minutter senere drar vi opp i fjellene igjen, hvor temperaturen synker igjen," forklarer Hans Johanzon.

Tester av ulike slag ble utført på testanlegget i Hällered i nærheten av Gøteborg. Et stort antall testsjåfører arbeidet intenst med å gjennomføre en rekke svært krevende og utvidede utholdenhetstester.

Dette testregimet tilsvarer 10 år og 1 250 000 km på veien. Det inkluderer krevende veiforhold som kjøring i bakker med stigninger mellom 10 og 20 prosent, samt kjøring over en rekke typer underlag, som hull i veien, vaskebrett, brostein, dammer og bekker. Testprosedyrene omfatter andre elementer som å åpne og lukke dørene om og om igjen.

Slitestyrkebane

En av de mest krevende delene av de utvidede utholdenhetstestene er å kjøre lastebilen på en slitestyrkebane. Her blir lastebilen utsatt for samme type utfordringer som den møter i vanlige trafikksituasjoner, men over en mye kortere periode. Ved å kjøre rundt og rundt på banen, som består av en rekke utfordrende prøver, blir testen skikkelig krevende.

En enda mer krevende test ble utført i Volvo Trucks' ristelaboratorium, hvor lastebilen blir ristet døgnet rundt i mellom seks og åtte uker. For en kunde tilsvarer dette mer enn én million kjørte kilometer.

For også kunne validere produktet fra en sluttbrukers perspektiv, har Volvo Trucks også utført felttester.

50 biler i kommersiell trafikk

"Det gjorde det nødvendig å teste den nye Volvo FH-serien i kommersiell trafikk. Vi har hatt nesten 50 lastebiler utplassert hos kunder i Europa, Australia og Brasil. På denne måten kunne vi dekke ulike driftsbetingelser, transporttyper, klimaforhold og sjåføratferd," forklarer Kenneth Abrahamsson.

Kravene som stilles til disse kvalitetstestene er ekstremt omfattende. "Bare det å fullføre verifiserings- og godkjenningsplan for å definere de ulike lastebilegenskapene som skulle testes, tok mer enn ett år", sier Kenneth Abrahamsson, prosjektleder for verifisering og godkjenning for den nye Volvo FH.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!