- Vi endte med en markedsandel på 38,5 % i 2012, leverte 299 nye busser i et totalmarked som endte på 776 tunge busser, kan salgsdirektør Svenn Åge Løkken i Volvo fortelle.

Markedet for tunge busser i Norge er selvsagt helt avhengig av hvilke kollektivtransport-områder som settes ut på anbud. Aktørene, kjøperne av tunge busser, er blitt færre og færre, idag opereres kollektivbussmarkedet stort sett av en håndfull aktører.

1. juli skal Nettbuss Øst ha oppstart på kjøring i Østfold og i det anbudet fikk Volvo deler av leveransen. Det skal leveres 33 Volvo 8900 lokalrutebusser, for ruter både i indre og ytre Østfold.

Nettbuss Sør fikk anbudet for kollektivtransport i deler av Buskerud, blandt annet Kongsberg og Vikersund, og til denne kjøringen skal Volvo levere hele 79 busser, både normalbygde Volvo 8900, og laventre og lavgulv av modellen Volvo 7900. Selger på begge disse anbudene er Nils Amsrud i Volvo Norge.

Hybridbusser

Volvos suksess med Hybridbusser fortsetter. Vi begynner nå virkelig å få positive brukererfaringer fra kundene, som kan melde om bedre forbrukstall enn det vi lovet. Det er kjempepositivt. Vi har levert 10 Hybridbusser tii Nettbuss i Trondheim som har vært i drift siden sommeren 2010, vi har levert to til Nettbuss i Arendal, en til Nettbuss i Sarpsborge, 3 er levert til Unibus i Oslo og for ett år siden, i januar 2011, leverte vi hele 32 Hybridbusser til Nobina for transport i Tromsø. Ytterligere to ble levert til Boreal Finmark vinteren 2012 og i fjor sommer fulgte vi opp med en leveranse på hele 13 hybridbusser til Nettbuss på Hamar. Boreal i Stavanger har en Hybridbuss i trafikk og for iår har vi en ordre på 17 hybridbusser til Nettbuss for kjøring i Vestre Aker i oktober i år. Alt i alt har vi nå over 80 Volvo Hybridbusser levert siden den spede begynnelsen i 2007, og gjør at vi nå virkelig har mange enheter ute, spredt over hele Norge.

- Dette har blitt et anerkjent produkt, vi vet hvor bra denne løsningen fungerer, iberegnet krevende klima lengst nord, sier Svein Åge Løkken.

Ytterligere leveranser som skal gjennomføres i 2013 fra Volvo på buss-siden er Nordlandsbuss som har oppstart på kjøring i Sandnessjøen 1. April, dit leverer Volvo 19 busser, en blanding av Volvo 8900 og Volvo 9700 eksressbusser, de siste produsert i Finland. Selger her er Trond Livik i Wist Last og Buss. Han har også solgt 17 busser til Trønderbilene i Sør-Trøndelag som har oppstart 19. August, til den kjøringen har de kjøpt 17 Volvo 8900 med normal gulvhøyde.

I tillegg har vi ytterligere anbud vi jobber med, men det kjennes bra å starte året med allerede nå å vite vi skal levere dette store antallet busser, avslutter en fornøyd salgsdirektør Svenn Åge Løkken i Volvo Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!