Fakta om Veøy AS

Veøy AS, med hovedkontor lokalisert Åndalsnes i Rauma kommune i Møre og Romsdal.

Veøy AS har følgende datterselskap; Veøy Holding AS (eiendomsselskap), Veøy Buss AS, Veøy Vest AS, Veøy Øst AS og Veøy Sør AS og selskapet har som overordnet målsetting å være eksklusiv samarbeidspartner for Schenker AS, samt å utvikle bussaktiviteten i selskapet.

Veøy Billag var fra starten et rute- og transportselskap som ble etablert i 1960 med adresse Åfarnes i daværende Veøy kommune. Selskapet ble i 2001 omorganisert, og består av Veøy AS. Veøy Billag var en fusjon av tre lokale rutebilselskaper: Åfarnes Auto (Arne Alfarnes og Olaf Klungnes), Vistdalsruta (Kristian Langseth, Mittet), Nesjestranda Auto (Olaf Misfjord, Nesjestranda). Veøy Billag overtok i 1970 Isfjordruta og i 1990 Rauma Billag, og hadde etter dette hånd om all lokal rutebiltrafikk i Rauma kommune, dessuten deler av Molde kommune (Skåla).

Fra 1970-tallet ble godstrafikk utenfor rute et viktig satsingsområde. Denne trafikken har i hovedsak gått i regi av Linjegods, seinere av Schenker. Omfanget av denne trafikken har økt betraktelig over tid og utgjor i dag 80-90 prosent av selskapets omsetning. Det har særlig skjedd gjennom overtakelse av andre selskapers godstrafikk. Til sammenligning utgjør Veøy Buss under 10 prosent av den totale omsetningen i Veøy-selskapene.

På lastebilsiden har Veøy-selskapene i dag totalt ca 250 enheter.

- Vi er meget stolte av å ha gjennomført denne leveransen til Veøy, som er en stor seriøs aktør i transportmarkedet. Det sier Waldemar Andre Christensen, ansvarlig for Volvo Norges Direct Sales-avdeling, som har stått for avtalen.

Bilene er levert ut via flere av Volvos forhandleranlegg, Trucknor i Kristiansand leverte i høst hele 21 Volvo FH trekkvogner på ett brett og daglig leder Rune Slemmen i Veøy Sør gir honnør til Trucknor og spesielt til Jan Nygård som gjorde en kjempejobb i forbindelse med registrering og overlevering av det store antallet lastebiler.

FM og FH

Når det gjelder trekkvogner har Veøy satset på Volvo FH med 13 liters motor på 540 hk. Bilene er i 6x2 versjon, med Globetrotter førerhus og med et bra utstyrsnivå, blant annet er alle levert med skinnseter. Alle FH'ene har systemet Lane Change Support, et sikkerhetssystem som skal forhindre ulykker ved filskift.

Alle bilene er levert med Volvos Dynafleet - system, flåtestyring og med abonnementene Drivstoff- og miljørapporter samt Sjåførtider med nedlasting, løsninger som gir bileieren en meget god oversikt over forbruk og utnyttelse og som i tillegg gjør det enkelt å laste ned og holde orden på alle sjåførenes kjøre- og hviletider. Containerbilene er levert i to modellvarianter, Volvo FM og Volvo FH med motoreffekter på 450, 460 og 500 hk.

FL med Ekeri- og NTM-skap

- I leveransen inngår også et stort antall Volvo FL, 32 stk hvorav 26 er levert med nye skap med full sideåpning fra Ekeri. Fire biler har skap fra NTM, mens på noen av bilene er skappåbygget flyttet over fra gammelt chassis. Disse distribusjonsbilene har også ryggekamera, en viktig sikkerhetsfaktor på denne type biler som ofte opererer i tett bytrafikk og hvor man skal rygge inn på steder det kan befinne seg fotgjengere.

I ordren fra Veøy ligger også tre stk. trekkvogner av nye Volvo FH, for levering senere i år.

21 Volvo FH trekkvogner på ett brett, levert til Veøy.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!