Mercedes-Benz Actros har økt kraftig i det tyngste segmentet. Ikke så rart med tanke på mottagelsen av nye Actros.

2012 ble et godt år når det gjelder det norske lastebilmarkedet. Oppgang i alle segmenter er fasiten, men størst oppgang fikk de tyngste som vi har samlet i segmentet for lastebiler over 19 tonn. Og når vi først er inne på segmentinndelingen; fra og med i år så endrer vi segmentene slik at de samsvarer mer med det lastebilimportørene benytter.

Det betyr at segmentene heretter blir inndelt i 3,5 - 7,5 tonn, 7,5 - 10 tonn, 10 - 16 tonn, 16 - 22 tonn og et segment som kalles over 22 tonn. Men "årsavslutning" for 2012 blir altså etter gammel TM-modell.

3,5 - 6 tonn

Det minste segmentet er ved første øyekast et campingsegment. Av et totalmarked på 1271 biler er over 1000 beregnet på campingferie. Etter å ha vasket lista for merker som Hymer, Carthago, Mobilvetta (?) og Laika (var ikke det en stakkars hund som ble sendt ut i verdensrommet?), så står vi igjen med 220 ekte biler.

På toppen som vanlig troner Mercedes-Benz Sprinter, for øvrig den eneste med et tresifret antall, deretter kommer Iveco Daily på andreplass og Volkswagen Crafter på tredjeplass. Både VW og Iveco har for øvrig hatt omtrent en dobling av antallet i forhold til året før.

6 - 12 tonn

Dette segmentet er på 381 biler og på toppen finner vi Iveco, tett fulgt av MAN, mens Fuso ligger på en tredjeplass. Sistnevnte stjeler tydeligvis kunder fra eget hus, i og med at Fuso øker, mens Mercedes-Benz Atego synker i antall. Et godt bevis på at en pluss en ikke alltid blir to i bilsammenheng. Men uansett så er det ingen av leverandørene som kan vise til store salgstall i dette segmentet. Ingen kan skryte av tresifrede registreringstall.

12 - 19 tonn

I dette segmentet troner Volvo nok en gang på toppen, selv om de bare kan skryte av 86 biler, en nedgang fra 2011. På andreplass ligger MAN mens Mercedes-Benz ligger rett i nakken på MAN. Her skiller det bare en bil. Unimog ligger på bunn, men av de ekte lastebilene er det Renault som ligger dårligst an i dette segmentet.

Over 19 tonn

Prestisjesegmentet over 19 tonn er nok det de fleste er opptatt av. Her troner Scania øverst nok en gang, med 1461 registrerte, mens Volvo ligger med 29 registreringer bak. Tredjeplassen går som vanlig til Mercedes-Benz som kan vise til en god økning i forholdt til 2011. De har økt fra 34 biler til 483, og dermed har de økt avstanden til MAN ytterligere. Nå har vi også skrevet at Volvo er tilbake som markedsleder i 2012, det stemmer bra når vi legger til Volvos tall fra de andre segmentene, og for lastebiler over 16 tonn som er der Scania er, så slo altså Volvo Scania med fattige syv biler. Litt av en prestasjon med tanke på at det er snakk om utgående modell. Nederst på lista ligger Sisu med fire biler, mens Renault har 56 og Iveco 67.

Selv om MAN har levert flere av de tyngste i fjor, ligger de stadig lengre bak tetfeltet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!