DAF-importøren har flyttet inn i nye lokaler vegg i vegg med E6 i Råde, bare 500 meter fra det gamle anlegget. På dette manipulerte bildet ser vi bygget nærmest motorveien og brua. Den øvrige bygningsmassen er hvordan utbyggeren ser for seg at det kommer til å utvikle seg.

I tillegg til DAF-importør eier Autonor AS også importørene for Chevrolet og SsangYong. Og eget showroom har de også.

-Det er mange år siden planene om et nytt anlegg dukket opp, og jeg har vært med å skritte opp mange jorder i Østfold. Det er 10 år siden vi solgte ut eiendommen i Råde og gikk over til å leie lokaler. Etter det har vi sett på mange muligheter, fra Halden og inn til Vestby. At vi havnet bare 500 meter fra det gamle anlegget er mer en tilfeldighet, forteller Kai Abrahamsen, administrerende direktør i Autonor AS.

Det nye anlegget er bygget og eid av Fabritius Gruppen, og leieavtalen er på 15 år i første omgang. Autonor med sine drøye 40 ansatte flyttet inn i lokalene i det som kalles Råde Park i midten av november etter 13 måneders byggetid, men det er først nå, etter å ha "bodd seg inn", at det er på tide med innvielse av det flotte anlegget. Snorklipping og festivitas blir det førstkommende fredag.

-Vi føler at vi ligger kommunikasjonsmessig riktig plassert i forhold til det aller meste. Det tar 45 minutter å kjøre hit fra Oslo sentrum, og jernbane og flyplass ligger "vegg i vegg", forklarer Abrahamsen, som synes det er artig å fortsatt være "bilimportør på landet".

Tomta importøren disponerer er på 20 mål, men etter at jordvollene har kommet på plass er den reelle tomta på 15 mål. Byggets totale areal er på 5400 m2. Av dette er 1650 m2 verksted, 1500 m2 er delelager og 750 m2 er utstillingslokale, kundemottak og kontorer. Egen serviceskole har de også fått på plass i nybygget. Totalt har bygget kostet 75 millioner kroner.

Verksted og salg

Nå er det ikke bare importvirksomhet som befinner seg i huset. Det er også verksted og salg for DAF lastebiler og et lokalt verksted for SsangYong og Chevrolet. Videre driver de forhandler av SsangYong og Chevrolet for Mossedistriktet. Og det store lageret er sentrallager for Norge for alle tre merkene.

-Det er jo ikke mange som har sentrallager i Norge lenger. Vi har investert 3 millioner i lagerutstyr, blant annet i et moderne paternosterlager som består av fire vareheiser og tilsvarer 800 m2 gulvareal. Videre har lageret 1850 palleplasser. Til sammen har vi 10.000 lagernummer og en lagerbeholdning på 95.000 stk. Lageret skal serve 13 DAF verksteder, 30 SsangYong-forhandlere og 14 for Chevrolet. I løpet av tre måneder skal for øvrig antall Chevrolet-forhandlere dobles, mens målsetningen er 50 på sikt, forklarer Abrahamsen.

Deleomsetningen ligger på rundt 115 millioner kroner.

Tips fra de ansatte

Under planleggingen av det nye verkstedet har de blant annet innhentet råd og tips fra de ansatte. Det er jo tross alt de som skal jobbe der. Totalt har man investert 6 millioner kroner i verkstedutstyr, og nå er person- og lastebilverkstedet delt.

-Det første som ble lagt ned var tre prefabrikkerte graver på 26 meters lengder. I tillegg har vi fått på plass blant annet søyleløfter som tar lastebil og buss og en firetonns traverskran, for å nevne noe, sier Abrahamsen.

For de som har besøkt det gamle anlegget til DAF-importøren er det en stor overgang å komme inn i nye, lyse lokaler med det nyeste nye av utstyr.

-Vi er veldig stolte av anlegget og gleder oss til å ta i mot kundene. Men først skal vi ha den offisielle åpningen på fredag, avslutter en fornøyd Kai Abrahamsen i Autonor AS.

Moderne verksted.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!