Med priser fra 258.300 til 337.410 må du være litt varebilentusiast for å bestille en, men det er det jo flere av oss som er.

Edition 30, for å markere at Caddy har vært med oss I 30 år nå.

Vår bil hadde lys- og siktpakke.

Senket sportsunderstell gjør at Caddylacen sitter som et klistremerke i svingene, også med vinterdekkene.

Rns 315 navigasjon med DAB-mottager er trivelig ekstrautstyr.

Volkswagen Caddy Edition 30:

Motor: 1980 cm3, 4 syl

Effekt: 170 hk

Dreiemoment: 340 Nm

Gearkasse: 6-trinns DSG

Drift: Forhjulstrekk

Utslipp CO2: 164 g/km

Forbruk blandet: 0,62 l/mil

Topphastighet: 196 km/t

Bredde: 179 cm

Lengde: 441 cm

Varerom: 3,2 m3

Akselavstand: 268 cm

Egenvekt m fører: 1464kg

Nyttelast m passasjerer: 570 kg

Tillatt hengervekt: 730 kg

Pris (inkl. mva.) fra: 258.300 kr

Pris prøvekjørt (inkl. mva.): 337.410 kr

I 1979 ble Caddy 1, lansert i USA under navnet VW Rabbit Pickup. Utgangspunktet var Volkswagen Golf og i USA var selvsagt en pickup midt i blinken.

Caddy oppstår

Tre år etter sto Europa for tur, da hadde bilen fått dagens navn Caddy. Grunnen til at dette ikke ble benyttet i USA var selvsagt at dette var et amerikansk slanguttrykk for luksusbilen Caddyllac.

Fra pickup til kassebil

Bilen ble opprinnelig bygget i Sarajevo og Caddy 1 har faktisk vært produsert i Sør-Afrika inntil relativt nylig. Ti år etter ble fabrikken i Sarajevo bombet og produksjonen opphørte, men tre år etter kom neste versjon av Caddy, basert på Seat Inca, på det norske markedet. Nå var det ikke lenger snakk om en pickupmodell, men en liten lukket varebil.

En annen pickup fikk navnet Volkswagen Caddy 2 Pickup, en VW-utgave av Skoda Pickup.

Denne ble derimot ikke solt i Norge, mens Skoda-varianten oppnådde stor suksess her. Ikke minst takket være en svært gunstig pris.

Den Seat-baserte Caddy hang med helt fram til 2003 da Caddy 3 (dagens utgave) så dagens lys. Bilen ble markedsleder etter kort tid, til tross for at den var den dyreste bilen i sitt segment. Etter dette har det kommet diverse varianter som Caddy Maxi, Caddy 4Motion og Caddy Maxi 4Motion for å nevne noen. Men i år er det altså 30årsjubileum og Caddy Edition 30 er navnet på jubileumsmodellen.

Stæsj

Caddy Edition 30 er en ekstra jålete bil som leveres i tre versjoner. Billigste utgave er utstyrt med 110 hesters motor og 4Motion, neste trinn har 140 hester, 4Motion og DSG-kasse, mens den grommeste, som vi har kjørt, kan skilte med 170 hester og DSG-kasse. Men uansett hvilken effektvariant du velger, er det alt stæsjet som gjør Edition til noe ekstra spesielt.

Den skiller seg ut ved at tak, takrails, grill og lister på sidene er lakkert i høyglanset sort mens støtfangere, speilhus og dørhåndtak er lakkert i bilens farge, som i dette tilfellet er candy white. Tåkelys foran og 17" lettmetallfelger topper det hele utvendig. Innvendig er det første de høydejusterbare setene i skinn og Alcantara som man legger merke til. Men utvidet kjørecomputer, side- og hodekollisjonsputer foran og multifunkjsonsratt med tiptronic gearvekslere er også på liste over utstyr. Av andre detaljer på bilen vi lånte kan vi nevne klimaanlegg, navigasjon, elektriske vindusheiser, senket understell og parkeringshjelp.

Kvikk

Ute på veien er Caddy Edition 30 en skikkelig opplevelse. Den lille varebilen med det sportslige understellet, kombinert med en knallgod motor på 170 hestekrefter og dobbelclutch-kassa DSG var virkelig en opplevelse. Dette gikk fort som fy og akselerasjonen var rett og slett imponerende.

Det var nok en og annen unggutt som fikk hakeslepp i lyskryssene når Caddys jubileumsmodell skjøt fart ut av krysset. Vi hadde noen skikkelige artige dager med Volkswagen Caddy Edition 30. Men ønsker du å ha det like artig må du raske på for den er kun tilgjengelig i et begrenset antall og kun i jubileumsåret. Prisene er relativt stive til å være en Caddy, men så er det også Volkswagens Caddylac.

Skinn- og alcantara-setene gir passe sidestøtte og er gode å sitte i. Denne arbeidsplassen mangler ingenting.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!