23948sdkhjf

Svindeldømte svensker må betale dyrt

For å slippe arbeidsgiveravgift ble sjåførenes lønn betalt via danske "bemanningsfirmaer". Nå har retten i Sverige dømt SR Transport AB og Teakdeck Technology AB til å betale tilsammen 6,9 millioner kroner i arbeidsgiveravgift og skattetillegg.

SR Transport AB i Laholm og Teakdeck Technology AB i Gråbo er to av flere transportselskaper som har leid inn sjåfører via danske bemanningsselskaper som PSL, Staff Roaf og Staff Road Continental. I praksis er dette rene postboksfirmaer som har hatt som eneste formål å formidle lønn til sjåførene.

Hele opplegget har dermed vært konstruert for å unngå skatter og avgifter. Saken ble kjent for et par år tilbake og har versert i rettsystemet siden. Ifølge det svenske Skatteverket har bortimot 20 transportører brukt de danske "bemanningsselskapene".

Det hele bærer naturligvis preg av å være et rent ansettelsesforhold og dermed skal transportbedriftene betraktes som arbeidsgivere i lovens forstand og betale arbeidsgiveravgift for lønningene.

Skatteverket har dermed etterberegnet arbeidsgiveravgift og skattetillegg for en rekke av disse transportbedriftene. Også sjåførene skal - ifølge Skatteverket - ha blitt ilagt store beløp for ubetalt skatt.

Anket saken - men tapte

Flere av tilfellene har blitt avgjort i forvaltningsretten (som i Sverige bl.a. avgjør skattetvister), men SR Transport og Teakdeck Technology er de to eneste som har anket til Kammarrätten som er neste rettsinstans. I begge tilfellene gikk saken i Skatteverkets favør.

Ifølge Kammarrätten har SR Transport AB latt være å redegjøre for omkring 30 millioner kroner i årene 2006-2008, og bedriften er nå dømt til å betale 6 millioner kroner i skatter og avgifter.

Konkurser

Nå er SR Transport AB konkurs, men man har valgt å strafferettslig forfølge innehaveren, Søren Rasmussen.

TransportMagasinet er kjent med at dette selskapet vokste veldig kjapt i løpet av få år og disponerte bortimot 100 biler på det meste.

Også Teakdeck Technology AV har omkring 30 millioner kroner i ikke-innberettede sjåførlønninger for samme periode og her blir selskapet med innehaver, Bo Holmqvist, dømt til å betale nær 850.000 kroner. Også dette selskapet er konkurs, men innehaveren blir personlig ansvarsholdt.

Saken er interessant også for oss i Norge ettersom utenlandske bedrifter på denne måten har kunnet presse pris på norske oppdrag, samt at også norske sjåfører i en del tilfeller har følt seg presset av lastebileiere til å opprette egne bedrifter for på samme måte unngå lovverket.

Slik opererte firmaene:

- De svenske transportørene har på sine nettsider annonsert etter sjåfører

- Ansettelsene gjøres i Sverige og papirene sendes deretter til Danmark.

- De svenske transportørene bestemmer hvem som skal kjøre hvilke biler, lønnsnivå, og sørger for mobiltelefoner og reisekasse.

- De svenske transportørene betaler regelmessig de danske bemanningsselskapene en sats tilsvarende sjåførenes lønn pluss et fast beløp på omkring 10 prosent av lønnen for å dekke administrative kostnader. Pengene overføres når lønnen skal utbetales.

- De danske selskapene har ingen virksomhet i Danmarlk. Ingen ansatte, ingen danske kunder og heller ingen kontorer.

- De danske selskapene har ikke markedsført seg gjennom annonsering. Sjåførene går ikke inn under det danske trygdesystemet og de har heller ikke blitt beskattet i Danmark.

- De danske selskapene har ikke tatt noen økonomisk risiko for sjåførene. Dvs. de har ikke bistått på noen som helst måte når de har vært overflødige, syke osv.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079