Fjernkontrollen viser sjåføren direkte eventuelle skjevlastinger og lastens fordeling over akslene for både lastebil og slep. Man har med andre ord all informasjon rett i lomma, i stedet for å måtte springe frem og tilbake til førerhuset. Lastingen blir mer effektiv, sier Christer Pehrson. © Volvo Truck Corporation.

Lasting er en arbeidsoppgave hvor det ligger et potensiale for effektivisering. Normalt må sjåføren klatre opp i førerhuset for å lese av lastindikatoren på instrumentpanelet, noe som er tidskrevende. Andre oppgaver, for eksempel å heve eller senke lastebilen, utføres i dag fra førerhuset. Dette tar en del tid, er anstrengende og representerer en risiko for sjåførskade - eksempelvis hvis personen skulle snuble og falle.

Styrer det meste

Volvo Trucks har utviklet Work Remote for å spare tid og redusere risikofaktorer. Det er en trådløs fjernkontroll, som har alle funksjoner som sjåføren har bruk for under lasting og lossing. Med Work Remote er det mulig å styre alt fra å heve og senke luftfjæringen til å knele lastebilen, aktivere kraftuttaket, regulere motorens turtall, slå av motoren og låse bilen.

Ekstra knappefunksjoner som er installert på instrumentpanelet, via Volvo Trucks påbygger modul, kan også kobles til fjernkontrollen. Dette kan eksempelvis være funksjoner for kraner eller pumper.

I tillegg til å spare tid, sparer Work Remote også på sjåførens krefter. Dette kan i helhet føre til større sikkerhet i trafikken.

"For mange er lasting et stress-moment, noe som kan føre til ulykker. Med Work Remote eliminerer vi en stor del av dette ettersom sjåføren ikke behøver å springe frem og tilbake hele tiden. Blir det lettere å laste, vil det være en mer uthvilt sjåfør som setter seg bak rattet. Dette leder indirekte til en mer våken sjåfør og økt sikkerhet i trafikken", sier Christer Pehrson, Business Manager for langtransport hos Volvo Trucks.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!