På plassen står det flere med kjøreforbud som antagelig blir stående en stund. Uten penger er man overlatt til seg selv.

Klar beskjed på trucken til Viking Halden.

Etter at omlastingen er i orden må den ene av rumenerne opp for å banke sammen hjørnet på kapellet med en hammer. Lasta skal til Trondheim og videre til et fiskeoppdrettsanlegg. Hvis det utslitte vogntoget kommer så langt da.

-Her ser vi det mye rart. Alt fra hjemmelagde kjettinger, til elendig lasting og lastsikring, forteller Vegard Andersen der han står og ser på et rumensk vogntog med to tynnkledde sjåfører som stresser rundt.

Han er ikke kontrollør i Statens vegvesen, ei heller politimann, men derimot ansatt i Viking Halden. Vi treffer ham på Svinesund kontrollstasjon der han er i full gang med å hjelpe et par rumenere med å laste om tralla. De har nemlig fått kjøreforbud på grunn av overlast og manglende kjetting. Vegard kan hjelpe dem med begge delere - mot betaling så klart.

Grei attåtnæring

-Jeg lurer jo litt på kompetansen her. De hadde 1500 kg for mye på drivakselen, men de har jo lasta tralla helt feil. Omtrent ikke noe av godset er plassert over trippelen på tralla, sier han hoderystende før han hopper inn i "b ergeren" sin, en Cat gaffeltruck med Viking-logo og tydelig telefonnummer på siden.

Det har nemlig blitt en grei attåtnæring å stille på Svinesund når noen har fått kjøreforbud. I tillegg til omlastingstjeneste selger Viking Halden også kjetting, men det koster.

-Billigste pakka for et vogntog som ikke har noe med seg er 1500 euro. En del av sjåførene står omtrent i vinkel når de hører prisen, men selv om det tar tid så ender det opp med at man skaffer pengene. Alternativet er jo å bli stående, sier Vegard.

At 1500 euro svir for transportøren sier seg selv. De fleste av disse østeuropeiske sjåførene har omkring 1000 euro i månedslønn. Og som regel har de ikke penger med seg, bare et firmakort de enten ikke har penger på, eller ikke koden til.

- Mange av transportselskapene stoler ikke på sjåførene sine. Det skjer rett som det er at jeg får PIN-koden oppgitt over telefon fra arbeidsgiveren med beskjed om at sjåføren ikke må se koden, forteller han.

Blir tatt for å være korrupt politimann

Etter en stund med omlasting spør de to rumenerne om Vegard tror det er bra nok nå.

-I think so. Drive around there and over the weight. I´ll meet you over there, sier han på engelsk.

Det er tydelig at rumenerne er vesentlig dårligere i engelsk enn en bilberger fra Halden, derfor må Vegard også ty til fingerspråket. Tidligere på dagen har en annen østeuropeer kalt ham for en korrupt politimann, selv om den blide karen står der i knall oransje varmedress fra Viking. Det er ikke første gang.

Etter en runde over vekta får rumenerne i Ivecoen tommelen opp av kontrollørene. Vektfordelingen er i orden. Nå gjenstår bare kjettingene.

Får bud på kjettinger

-Det er alltid en diskusjon om prisen. Eieren av lastebilen har ringt og gitt et bud på kjettingene - det er vel slik de er vant til å håndtere det, men prisen vår står fast. Kjettingene koster det de koster, men det ordner seg nok. Selve jobben med omlasting må de også betale for først. Det blir lange dager i forbindelse med slike kontroller. Nå skal det bli godt med litt normale bergingsoppdrag igjen, men vi får nok mye å gjøre på Svinesund framover, avslutter han før han setter seg inn i trucken.

I det han kjører av gårde, legger vi merke til plakaten som er tapet på sidevinduet; "Reload. We take VISA, MasterCard, Cash and DKV" etterfulgt av et telefonnummer. Vi tipper at rumenerne tapte godt på akkurat denne transporten.

-Her opplever jeg det meste, sier Vegard Andersen, bilberger fra Viking Halden, som "berger" utlendinger som trenger omlasting og kjetting. Mot betaling, selvsagt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!