Forbundsleder i NTF Roger Hansen t.v. og Bjørn Sandnes, kommunikasjonssjef.

- En norsk sjåfør med 20 tonn usikret last ville ikke fått noe kurs i sikring av last. Han eller hun ville fått minst 6 måneders inndragning av førerkortet og et femsifret antall kroner i bot. Dette er en helt uakseptabel forskjellbehandling, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.

- Vi forventer at alle skal behandles likt. Det kan ikke være slik at passet avgjør om du som sjåfør skal få bøter og inndragning av førerkortet ved brudd på Vegtrafikkloven. Et så grovt brudd på likebehandlingsprinsippet er vi nødt til å forfølge, sier Roger Hansen.

- Statens Vegvesen må nå svare på om det er etablert en kontrollpraksis for der utenlandske tunge kjøretøyer og sjåfører skal behandles mildere enn norske. Det er en stor diskusjon i offentligheten knyttet til utenlandske tunge kjøretøyer som transporterer gods i Norge.

I denne diskusjonen blir de utenlandske sjåførene ofte urettmessig kritisert. Hvis Vegvesenet fortsetter kontrollpraksisen fra Krossmoen, vil det gi ny næring til de som på urimelig vis henger ut underbetalte utenlandske sjåfører.

De som bør kritiseres i denne debatten, er først og fremst de norske transportkjøperne som er på grenseløs jakt etter billigst mulig transport, sier forbundsleder Roger Hansen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!