Volvo skal gjennomgå Volvo Group og Renaults nåværende salgs- og servicenettverk i Europa. Volvo-konsernets nordiske nettverk kommer til å være en del av vurderingen. Formålet er å kartlegge hvordan en bedre utnyttelse av hverandre kan forbedre servicekvaliteten og tilgangen til verksteder for kundene.

Dagens salg- og servicenettverk er separate nettverk for Volvo og Renault. I land hvor begge merkene har en betydelig markedsposisjon, vil dagens ordning forbli den samme. Det skriver Volvo selv i en pressemelding om saken.

På andre markeder som i Norden hvor bare den ene merkevaren har en sterk markedsandel, eller i markeder hvor begge merkene har lite tilstedeværelse, ser Volvo-konsernet muligheter til å integrere distribusjonssystemet til begge varemerkene. Dette gir, ifølge Volvo, kunden fordeler, eksempelvis et enda sterkere nettverk og et bredere tilbud fra et og samme salgsforetak.

"Nettverket har en nøkkelrolle for å sikre markedsledende service for våre kunder", sier Hans Börjesson, leder for Volvo Group Trucks i Norden. "Ved å gjøre denne endringen, vil vi øke kvaliteten på tjenestene for våre kunder, forbedre servicetilgangen og utvikle begge merkene til sitt fulle potensial."

Hans Börjesson blir ansvarlig for Volvo Group Trucks Nordic og Guillaume Zimmermann, tidligere Nordenansvarlig for Renault Trucks, blir ansvarlig for Commercial Trucks Renault, innen Volvo Group Trucks Nordic.

I Norge blir administrerende direktør Erik Engelien ansvarlig for den felles virksomheten, Volvo Group Trucks.

I Norge blir administrerende direktør Erik Engelien ansvarlig for den felles virksomheten, Volvo Group Trucks.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!