Karl-Erik Andreasson startet bedriften i 1980. I dag er det et familieforetak der også Yvonne Andreasson er involvert. Med utgangspunkt i terminalene i Gøteborg og Jönköping transporteres stykkgods over hele Europa.

Dette er Andreassons største kunder

  • Kuehne & Nagel
  • SCT Transport
  • DSV
  • Globex
  • Rhenus Logistics
  • NTEX

De siste årene har stadig flere fast ansatte sjåfører blitt presset til å registrere seg som næringsdrivende. Det har blitt et problem i alle de nordiske landene og hensikten er naturligvis at bedriftene vil spare penger. Denne uken har skattemyndighetene i Sverige tatt steget ut og legger nå listen for hva som helt klart anses som ulovlig.

I Sverige er det slik at om man er selvstendig næringsdrivende, skal man ha et såkalt F-skatteseddel. Personer som innehar dette dokumentet skal selv betale sin arbeidsgiveravgift og blir å betrakte som næringsdrivende. Det er oppdragsgivers ansvar å påse at de som jobber for seg har dette dokumentet.

I tilfellet Andreassons har ingen av de nærmere 200 sjåførene F-skatteseddel eller noe annet bevis på at sosiale avgifter er betalt, dermed er de å betrakte som arbeidstakere.

Skatteverket krever nå at Andreassons Åkeri skal betale nesten ti millioner svenske kroner for sine sjåfører. I tillegg har de fått et skattetillegg på 950.000 kroner for å ha gitt uriktige opplysninger.

Andreassons Åkeri i Veddige er blant de virkelig store og hurtigst voksende transportørene i Vest-Sverige. Omsetningen har økt fra 143 millioner kroner i 2009 til 238 millioner kroner i 2011. Også resultatet har økt - fra 3,2 millioner kroner i 2009 til 6,4 millioner i fjor.

Har jobbet uten forsikring

- Sjåførene har jobbet uforsikret og uten å skatte. 120 av de polske sjåførene har trolig også jobbet mer enn et halvt år i Sverige og skulle av den anledning alene har skattet i Sverige, forteller Pia Bergman ved Skatteverket i en kommentar. Hun hevder at reglene ikke er spesielt vanskelig å tolke og påpeker at ved ikke å betale sine avgifter har eierne kunnet ta ut økt gevinst eller presse transportprisene.

- Skatteverket har ikke peiling

Saken har fått stor oppmerksomhet i Sverige siden den ble kjent og i lokalavisen Hallands Nyheter uttaler Kalle Andreasson at han har koblet inn jurister og vil påklage beslutningen. - Det eneste jeg kan si nå er at Skatteverket ikke har greie på hva internasjonal transport er, forteller Andreasson som sammen med sin kone eier bedriften.

Prinsipiell viktig sak

- Beslutningen er avgjørende for en sunnere konkurransesituasjon, fremholder TransportGruppen i Sverige. TransportGruppen er en samarbeidsorganisasjon for arbeidsgiverorganisasjonene i transportbransjen i Sverige.

- Det er en prinsipiell viktig sak. Transportbedrifter som istedet for å ansette sjåfører har latt dem drive som såkalte "selvstendig næringsdrivende" har vridd konkurransen mer i en allerede hardt presset transportbransje, skriver organisasjonen på sine nettsider. - Det er bra at Skatteverket nå gir tydelig besked om at man vil stoppe bruken av falske selvstendig næringsdrivende, uttaler direktør i TransportGruppen, Peter Jeppsson.

Også NLFs søsterbedrift, Svensk Åkeriföretag, ser positivt på skattesmellen. - Dette legger listen for andre saker og vi vet at myndighetene ser på andre bedrifter også, sier direktør Johan Lindström i en kommentar.

Er kabotasjekjøring et stort problem i Norge, eller er det en overdrivelse? Det skal Cabotagestudien bidra til å finne ut av. Illustrasjonsfoto © Vidar Herre, avisa Hordaland

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!