Forside av Buss Magasinet

Forside av Veteran Bussen

Lite viste herr Terjesen om at det han høsten 2002 produserte på en gammel data hjemme i stua, 10 år etter ville være det viktigste og største fagtidsskriftet for bussbransjen. Han hadde lenge irritert seg over at det ikke fantes et skikkelig blad for de som jobbet med eller hadde interesse for busser. Og med bakgrunn fra diverse dagspresser på Sørlandet og en pose med pågangsmot, gikk Terjesen løs på jobben.

Første utgaven kom ut den 24. oktober og var en 24 siders blekke med mange gode fargebilder blandet med tekst som passet de fleste sjåfører, entusiaster og folk i bussbransjen. Men uten en eneste annonse så måtte familiens stasjonsvogn selges for å betale for trykkingen av de første 1000 eksemplarene.

Tar for seg sjåførenes hverdag

Siden første blad var ute på markedet har redaktøren produsert over 3000 sider fordelt på 65 utgaver. Bladet er i dag et viktig fagtidskrift for bransjen og samtidig et verktøy, da det blir satt fokus på viktige ting innenfor bussbransjen. Viktige saker som sjåførenes hverdag, arbeidsmiljø ombord i bussen har stor spalteplass sammen med solskinnshistorier fra hele landet. Detaljerte tester av nye rute- og turbusser er blitt fast innslag i bladet som utkommer med månedlige utgaver.

I dag er opplaget på over 3000 eksemplarer og sendes ut til faste lesere i hele Norge, Sverige, Danmark og en rekke andre land i både Europa, Asia og Amerika. Og opplaget øker jevnt. Nesten hver dag tikker det inn nye faste lesere. I tillegg til faste lesere, så selges Buss Magasinet i en rekke av Narvesen sine kiosker landet rundt.

Den entusiastiske redaktøren og gründeren hviler ikke et sekund. Sammen med sine faste frilansere jobbes det nærmest døgnet rundt. Spesielt etter at det i januar 2012 ble lansert et nytt blad i familien. Et eget tidsskrift for busser eldre enn 30 år manglet i bladhyllene. Veteran Bussen har fokus på historie og detaljene rundt busser som lever et godt pensjonistliv blant entusiaster. Artige fortellinger og historier fra den tid da bussjåførene jobbet i et høystatusyrke får stor spalteplass i nisjebladet Veteran Bussen.

Så hvor får redaktøren all inspirasjonen og ideene til bladenes innhold fra?

- Stor interesse for buss og bussbransjen må være tilstede. At det er en livsstil gjør jobben enklere, sier Terjesen som er aktiv også utenfor landets grenser. Terjesen ble valgt inn i den internasjonale bussjuryen i 2008 og det har gitt han en utvidet horisont og økt mengde informasjon fra hele verden. Nå er han kandidat til å bli valgt som visepresident i juryen. Selv om det vil gi han mye mer arbeid fremover, så viser han igjen til at dette er en livsstil.

Familehytten er skandinavias største campingbuss

At familien har måtte lære å leve med buss, var ikke noe valg for noen av familiens medlemmer. Så ofte som mulig tar han kona og deres fem barn med på reise i deres ombygde dobbeldekker turbuss. Bussen er skandinavias største campingbuss på 14 meter og nesten 60 kvadratmeter med innvendig plass fordelt på to etasjer. Bussen fungerer både som arbeidsplass og rullende hytte for Terjesen og hans familie. Mange av årets turer gikk til steder der andre bussentusiaster samles. Langs veien blir han ofte gjenkjent i den store bussen med logo for bladet på både front og sider.

- Et liv uten buss og Buss Magasinet kan jeg ikke forestille meg. Nå kan jeg leve av det som startet som en hobby, hva mer kan en ønske seg? Rik på penger blir jeg aldri, men rik på glede og opplevelser, ja det er jeg allerede, sier bussentusiasten fra Sørlandet.

Familien har tilpasset seg et liv med buss døgnet rundt. Linda Maria, Sofie, Alexandra, Kim Alexander og Adrian trives godt ombord i familiens rullende hytte.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!