- Tralla er jo håpløs å vaske selv. Ole Kristian Hoelstad fra Vang synes det er lettvint å kunne kunne kjøre gjennom med traktor og henger. - Det blir nok flere runder hit i vinter når salt og slaps setter seg, tror han.

- Jeg vasker her omkring to ganger i uka, tenker jeg. Ivar Øverlien kjører i distriktet og forteller at selv om bedriften har egen vaskehall, er det enklere og bedre å bruke Storbilvasken. - Det er jo kjapt gjort å kjøre gjennom.

Et vogntogvask forbruker omkring ti tusen liter vann og er unnagjort på fem minutter. Anlegget sirkulerer omkring 90% av vannet.

- Torsdager og fredager er nok de beste vaskedagene, kvitrer Kristin Storihle da vi besøker dem en regntung onsdag sent i oktober. Dermed burde Kristin muligens hatt furteleppe. Det har hun altså ikke. Forklaringen kommer i neste setning: - Kunden du møtte i døra har akkurat tegnet avtale om åtte vaskekort. Det blir noen vask i løpet av et år, det.

Kristin går på skole på Rena, men hjelper faren, Lars Ole Storihle, noen dager i uka. Hun forklarer at faren reiser til kunder og selger avtaler mens hun passer butikken og fakturerer kundene på litt rolige dager. - Men på fredager er det full fart og vi bør være her begge to, forteller hun. Da er det gjerne 40-50 biler her om ettermiddagen.

- Det skyldes ikke ryktene om vaffel- og kaffeservering? Facebook sladrer om at du begynner å få dreisen på sjokoladevafler?

- Nei, det er mange som vil ha ren bil til helgen, vet du. Men vask, vaffel og kaffeprat er en fin kombinasjon.

Tar unna 650-700 biler i måneden

En Storbilvask er ikke gratis å sette opp og nærmere Oslo er det flere alternativer, som Shariff. Dermed skulle man kanskje tro at det er et tøft marked å satse på.

Det begynte med at Doblaug Entreprenør som holder til i nabolaget kjøpte prosjektet og bygningsmassen. De er selv storforbrukere på vask og ønsket noen til å drifte butikken. Et nytt selskap ble opprettet og inn kom Lars Ole inn som deleier og daglig leder. Nå leier de bygningen av Doblaug Eiendom.

Lars Ole har klokkertro på prosjektet. - Vi startet opp i februar og nå tar vi unna mellom 650-700 biler i måneden, forklarer han. - Vi har blitt veldig godt mottatt i lokalmiljøet og har mye vasking for lokal anleggskjøring men nå begynner vi å få E6-trafikk også. Mange kommer fra Trondheim og leverer søppel hos Eidsiva. Deretter vasker de hos oss.

Det er gledelig, synes han. Så langt har de utstedt mer enn 600 vaskekort. Nå er han spent på utviklingen i vinter og tipper at trafikken vil bli økende.

Automatsystem på plass

I begynnelsen hadde Storbilvasken Hamar ordinære åpningstider, men sommeren kom susende med et nytt automatsystem slik at man nå kan vaske hver dag hele døgnet.

Lars Ole mener at omkring 50% av vaskingen foregår utenfor åpningstidene. - I tillegg har vi selvvask for de som ønsker det, skyter selgeren i ham inn idet vi får en guidet tur gjennom anlegget.

All oppvarming skjer ved fjernvarme og anlegget resirkulerer omkring 90% av vaskevannet. Det blir noen liter. Et vogntogvask forbruker omkring ti tusen liter vann og er unnagjort på fem minutter. Kapasiteten på 15 vogntog i timer medfører at det neppe blir køproblemer selv på solrike vaffelfredager, avslutter Lars Ole.

Anlegget ligger på ei 20 dekar stor tomt med en hall på 1600 m2, som rommer en vaskeautomat og selvvask for nyttekjøretøyer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!