Vinter på Haukeli. Vi frykter at mange vil bli lovbrytere i trafikksikkerhetens navn dersom politikerne ikke snur i akselløftsaken. Nå øyner dog bransjen håp.

Disse deltok på dagens ministermøte

Norges Lastebileier-Forbund

NHO Logistikk og Transport

Maskinentreprenørenes Forbund

Bilimportørenes Landsforening

Yrkestrafikkforbundet

Norsk Transportarbeiderforbund

Virke

Asko

LUKS

Dagligvarehandelens miljøforum

Norsk Industri Påbyggergruppen

Dette sier samferdselsminister Marit Arnstad etter at hun i dag har hatt et møte med Vegdirektoratet og representanter for lastebilnæringen for å drøfte håndheving av EU-regler for bruk av akselløft på tunge kjøretøy.

Dermed kan det late til at politikerne tar til fornuften når det gjelder årets største galskap-forslag, nemlig å forby løft på boggiakselen. Men det har sittet langt inne - og er ikke over ennå.

Direktoratet skal ellers vurdere hvilket handlingsrom EU-regelverket gir for tilpassing til norske forhold. Vurderingen skal gjennomføres i nær kontakt med lastebilnæringen, og den vil blant annet ta for seg praksis og regelfortolking i andre nordiske land. - Samferdselsministeren anmodet Vegdirektoratet om å undersøke hvilket handlingsrom Norge har for å gjøre nasjonale unntak fra EU-direktivet, sier forbundsleder Per Madsen i NLF. Han har deltatt på dagens møte sammen med adm.direktør Geir A. Mo og teknisk rådgiver Rune Damm.

- Vegdirektoratet understreket at høringsrunden, der bl.a. nye regler for bruk av akselløft diskuteres, fremdeles pågår og at saken derfor ikke er lukket, forteller Geir A. Mo i en presseuttalelse om saken.

- Når samferdselsministeren i tillegg ber Vegdirektoratet om å se på mulighetene for nasjonale unntak, har vi et håp om at vi nærmer oss en løsning, avslutter han.

La oss håpe han har rett.

Konsekvensen dersom departementet ikke velger å snu i denne saken er dessverre klar: Mest sannsynlig vil norske transportører da sende bilen innom verkstedet for ombygging etter at registreringen er unnagjort. Dette gjør man for å utføre jobben sin på tryggest mulig måte.

Dermed blir man lovbryter i trafikksikkerhetens navn.

Les også: "Operasjon boggiløft"

Les også: Boggiløft-krigen eskalerer

Les også: Biler med norsk akselløft nektes registrering

Les også: Løft av boggiaksel kan bli forbudt

Det har vært utkjempet flere slag i "Vinterkrigen 2012". Røster i vegdirektoratet har sogar uttalt at norske sjåfører er for late til å legge på kjetting og derfor bruker akselløften.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!