Bård Ivar Bru har vært med Jarl Kvam siden 2007, han trives svært godt og gir skryt for gode rammebetingelser for HMS og trivsel i selskapet.

Den sindige unge mannen fra Etne har nå kjørt hos Jarl Kvam Transport siden 2007. Men før han kom hit var det like før han ga seg helt som yrkessjåfør. Han trivdes rett og slett ikke med hverdagen og var klar for å gjøre noe helt annet. Da foreslo en av lærerne på Sauda førerskole et siste forsøk. Han mente Bård kunne prøve seg på tankbil og farlig gods før han bestemte seg helt. Det var tydeligvis godt tenkt, for Bård trives i dag svært godt og er en av nøkkelpersonene hos Jarl Kvam Transport.

Han legger stor vekt på arbeidsgiver og synes selv at alt skal være riktig gjort. Noe han synes er særlig viktig med 12,8 millioner liter propangass på vei. Med sånt ansvar har man ingen marginer for feil og alle rutiner må følges i tillegg til at man må bruke hodet.

- Jeg er litt pirkete, så jeg passer nok godt til dette, kommenterer han.

Intensjonen følges

Han mener dette er den beste arbeidsgiveren han har vært på og synes at arbeidsforholdene er lagt godt til rette for å sikre HMS. Intensjonen til lovverket følges og Bård står på "hammertegn" når han losser og laster, dessuten har han timelønn og trenger ikke stresse. Dette er også den eneste arbeidsgiveren han vet om som åpent oppfordrer til å stoppe om man er trøtt.

Bård tror god interaksjon mellom sjøfører og administrasjon gjør at det fungerer så bra. Avstanden mellom topp og bunn blir også beskrevet som kort. Han tror det gir en synergieffekt som gjør at de spiller hverandre gode.

- Sjåførene gjør en kjempegod jobb, men de er avhengige av å ha et skikkelig rammeverk, noe vi får hos Jarl Kvam, forklarer han.

Bård kjører to uker på og en uke av, bilen går 100.000 i året, mens han selv kjører 70.000 av dem. Han føler at de er blitt alene på veien om å være så opptatt av HMS og legger til at det generelt sett er et høyt nivå hos sjøfører av farlig gods.

- Når kontrollørene vinker oss videre fordi de vet at vi har alt i orden, så er jo det litt stas, medgir han.

Ligger på stripa

Med de veiene vi sliter med i Norge, er vi avhengig av å være våkne. Som eksempel nevnes E39 rett nord for Statoil Vigeland, hvor veien har fått gul stripe, men veien er like smal. Tungbilene må dermed ligge på hvit og gul stripe konstant. Bård veier ordene sine nå og kommenterer at det er fryktelig mange forkskjellige aktører på veiene.

Og selv om man er flink og oppmerksom, har man bare muligheten til å passe på seg selv. Han forteller om en episode fra i sommer hvor han stod rolig inn til siden, men likevel mistet speilet som følge av at et møtende vogntog kom i 80. Veien var rett og slett for smal og den møtende bilen hadde ikke mulighet til å få stoppet. Til vanlig forsøker Bård å bruke konsekvenstenkning og ha et bevisst forhold til det hele.

For å få jobbe hos Jarl Kvam Transport blir man spurt om holdninger i intervjuet. Bård, som blir brukt som en ressurs til opplæring, mener han har truffet veldig godt med valg av folk.

- Jeg føler at jeg som sjåfør var en del av regnestykket da vi fikk HMS-prisen, avslutter han.

Bilparken hos Jarl Kvam Transport er Scania-dominert, men det finnes også MAN, Volvo og Mercedes-Benz. Bildet er tatt like bak Scania Haugesund.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!