Fuso Canter Eco Hybrid er en parallellhybrid, utstyrt med Duonic-gearsystem. En gearkasse med dobbelclutch.

Fuso Canter gir et litt billig inntrykk bak rattet. Hybridversjonen er intet unntak i så måte. © KILIAN BISHOP

Mange har etter hvert et forhold til hybridbiler. Noen av dem mener at det gir en renere verden å kjøre rundt i en slik, mens andre ønsker å ha en ren samvittighet. Men som vanlig er det penga som rår. Hvis ikke det finnes økonomiske gulrøtter, eller krav miljøsoner og lignende, så hadde nok dette ikke vært særlig salgbart.

Vi har tidligere prøvekjørt hybridbiler og -lastebiler, men Fuso Canter Hybrid er den første serieproduserte hybridlastebilen på markedet. Som den vanlige Canter bygges også hybridversjonen i Tramagal, Portugal. Bilen baserer seg på Fusos erfaringer med hybridkjøretøy i Japan.

I 1994 bygde de sin første hybridbuss, ti år senere kom andre generasjon med bybusser med hybriddrift, mens Canter Eco Hybrid har vært i serieproduksjon i Japan siden 2006. Omkring 1200 førstegenerasjonsbiler ble produsert de første fem årene. Den store ekspertisen Fuso har med alternative drivkilder er årsaken til at Daimler Trucks har plassert sitt Global Hybrid Center i Japan.

Parallell

Hybridbiler kan deles inn i tre kategorier. Seriehybrid der en forbrenningsmotor driver en generator som lager strøm, mens elektromotoren sørger for framdriften. Parallellhybrid er et system med en elektromotor og en forbrenningsmotor som kan brukes samtidig eller hver for seg. Elektromotoren fungerer også som generator noe som gjør at parallellhybriden ikke kan lade batteriene hvis elektromotoren også brukes til framdrift. Den tredje løsningen er en såkalt serie-parallellhybrid (kalles også fullhybrid) og er den mest avanserte hybridløsningen. Kjøretøyet fungerer som en parallellhybrid, men er utstyrt med en ekstra generator som lader batteriene selv om elektromotoren benyttes til framdrift. Den mest kjente hybridbilen, Toyota Prius, benytter dette systemet. Fuso Canter Eco Hybrid derimot, er en såkalt parallellhybrid.

Drivlinja består av en treliters firesylindret dieselmotor på 150 hk med et maksimalt dreiemoment på 370 Nm fra 1320 - 2840 Nm. Motoren er utstyrt med EGR og partikkelfilter. Elektromotoren har en effekt på ca. 55 hk og et dreiemoment på 200 Nm. I og med at det er snakk om en elektromotor så er maksimalt dreiemoment tilgjengelig fra start, noe som gir et greit skyv i starten.

Energien til motoren kommer fra litium-ion-batterier som består av ni moduler. Fuso gir fem års garanti på alle vitale batterikomponenter, ønsker man det kan denne garantien økes til 10 år mot en ekstra kostnad.

Dobbelclutch

Nye Volvo FH skal etter hvert komme med en lynrask dobbelclutchkasse noe de påstod de var først med blant lastebilene. Vel, det stemmer ikke helt. En slik kasse sitter allerede i Fuso Canter, og har gjort det et års tid allerede. Kassa har fått navnet Duonic og er utstyrt med seks utvekslinger. Kassa baserer seg på en sekstrinns mekanisk gearkasse, utstyrt med to våte clutcher og et elektronisk kontrollsystem. Fordelen med systemet er at neste utveksling allerede ligger klar, takket være kassas to clutcher. Dermed får man gearvekslinger uten tap av moment.

Canter Eco Hybrid benytter seg av elektromotoren fra start og opp til omtrent 10 km/t. da koples dieselmotoren automatisk inn. Kreves det ekstra krefter, for eksempel ved en forbikjøring, koples elektromotoren automatisk inn og hjelper dieselmotoren med framdriften. Og for ytterligere drivstoffbesparelse er bilen utstyrt med en automatisk start/stopp-funksjon.

Besparelser

Hva sparer man så på å velge en dyrere hybrid-versjon, kontra en vanlig Fuso Canter? I følge produsenten skal Canter Eco Hybrid bruke inntil 23% mindre diesel enn den vanlige. Og selv om bilen er dyrere enn den konvensjonelle versjonen, skal man allerede etter tre til fire år begynne å tjene på det lavere forbruket.

Men hva med nyttelasta, den må jo være dårlig på en bil som må drasse med seg ekstra vekt i form av en stor batteripakke og annet "hybridutstyr"? Vel, batteripakka veier bare 63,5 kg og tar vi med alt det andre ekstra på hybridversjonen snakker vi totalt om en vektøkning på 150 kg. Og siden Canter allerede kan skryte av høy nyttelast får hybridversjonen en nyttelast på chassiset på opptil 4845 kg.

Noe annet man sparer er antagelig bremser. Hver gang man slipper opp gassen, eller bremser, fungerer nemlig elektromotoren som en "retarder" som regenererer energien til batteriene. Dermed bør bremseslitasjen bli mindre.

På bytur

Under et arrangement i Düsseldorf fikk vi anledning til å prøvekjøre Fuso Canter Eco Hybrid på en runde i den tyske byen. Og det var unektelig en merkelig følelse å kjøre i gang den lille lastebilen like lydløst som en elektrisk gaffeltruck. Ved 10 km/t gikk så dieselmotoren i gang og det hele ble mer normalt.

Da følte man ikke at man kjørte noe annet enn en liten Canter, rett og slett. Men inn mot lyskryss og andre steder der vi ville redusere hastigheten, opplevde vi elektromotorens funksjon som retarder og regenererer. Det fungerte aldeles utmerket. Og ved hjelp av Duonic lot vi oss også imponere en smule over det raske gearskiftet.

Hva sitter vi så igjen med av tanker etter å ha kjørt verdens første serieproduserte lastebil? Vi ser helt klart at dette kan være et miljøalternativ for noen, men antagelig snakker vi om kunder som er opptatt av å ha en miljøprofil, slik som kommunale etater og lignende.

I Japan snakker man nå om å introdusere et slikt hybridsystem også på langtransportbilen Fuso Super Great. Det betyr at de har tro på systemet. Men uten offentlige økonomiske gulerøtter tror vi ikke Fuso Canter Eco Hybrid blir så veldig synlig på veiene. Fuso Canter er i utgangspunktet en litt enkel liten lastebil uten den helt store komforten. Og støybildet når dieselmotoren er i gang er relativt ubehagelig. Men bevares; det fungerer jo!

Sjåføren kan overvåke hybridsystemet via dashborder. © KILIAN BISHOP

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!