Statens vegvesen driver omfattende kontrollvirksomhet hele året. Nå, ved starten av vinteren, fokuseres det spesielt på vinterutrustning av tunge kjøretøyer.

- Vår strategi er å kontrollere kjøretøyene og deres vinterutrustning før de kommer til fjellovergangene og andre steder der de kjører seg fast på grunn av vær og føreforhold, sier Geir Christer Mjøsund som er leder av utekontrollseksjonen i Statens vegvesen Region øst.

Torsdag ble ca.100 vogntog stoppet i en kontroll på Taraldrud kontrollstasjon på Sofiemyr. 14 av disse fikk kjøreforbud inntil de hadde korrekt antall kjettinger med seg i bilen, og kunne vise hvordan kjettingene skulle monteres på hjulene.

- Kontrollene avdekker mangler ved vinterutrustning ved både norske og utenlandske vogntog, men vi ser en forskjell i kunnskapen om kjettingbruk mellom de norske og de andre.

Mange av de utenlandske har aldri satt på en kjetting, de vet ikke hvilke hjul de skal monteres på og de setter dem på på vranga. På kontrollene våre nå driver vi rett og slett opplæring i kjettingbruk. Og sjåførene får ikke kjøre videre før de kan vise oss at de har riktig kjetting tilpasset hjulene, og at de behersker å sko kjøretøyet etter kravene, sier Geir Christer Mjøsund.

Alle kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt er pålagt å ha med seg enten tre, fem eller sju kjettinger i vintersesongen, alt etter typen kjøretøy. Tungbil (over 3500 kg) skal ha minst tre kjettinger: En tilpasset forhjul og to tilpasset drivhjul.

Med tilhenger er kravet sju kjettinger dersom kjøretøyet har tvillinghjul på drivakselen: En tilpasset forhjulet (styrekjetting), fire tilpasset drivhjulene og to tilpasset tilhengerens hjul. Krav til mønsterdybde i dekk for tungbil på vinterføre er 3 mm. Statens vegvesen anbefaler 5 mm mønsterdybde i vinterhalvåret.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!