Iveco i Afrika

Iveco er til stede i Afrika med et dedikert kjøretøyprogram med modeller utviklet for det lokale marked. Selskapet opererer i området med 40 forhandlere og mer enn 50 salgspunkter. I tillegg sørger 70 servicepunkt for ettermarkedstjenester til kunder i hele Afrika.

Ivecos produktprogram for det afrikanske marked er blitt oppdatert og utstyrt for å passe optimalt for lokale krav. Det gjelder særlig utstyr for klimaet og forholdene på veien, som begge deler kan være ekstreme.

Avtalen understreker Ivecos strategi om global produksjon med skreddersøm for lokale behov.

Det nye selskapet med navnet Newco, hvor Iveco skal ha 60% av aksjene, skal ha tilhold i et produksjonsanlegg i en forstad til Pretoria. Anlegget vil få en årlig kapasitet på 7.000 lastebiler og 1.000 busser og skal ha en arbeidsstyrke på rundt 1.000 ansatte.

Newco skal montere lette, mellomtunge og tunge lastebiler, samt busser med frontmotor og lavgulvbusser. Produksjonen vil starte med EuroCargo-serien i 2. halvår 2013.

Alfredo Altavilla, toppsjef i Iveco, uttaler: "Dette Joint Venture har som mål å produsere både for det lokale marked, som er ett av de viktigste i regionen, samt nabolandene innenfor den sørafrikanske tollunionen. Newco vil også ha tilgang til den store produktporteføljen Iveco har både i Vest-Europa og Chile."

Lastebilene vil bli markedsført i hele den sørafrikanske regionen av Iveco South Afrika gjennom det eksisterende forhandlernettet, mens bussene vil bli solgt direkte fra Newco.

Franco Pisapia, administrerende direktør i Larimar, uttaler: "Larimar Group føler seg beæret ved å gå inn i et partnerskap med Iveco og bidra til Ivecos vekst i Afrika. Vi er stolte over å kunne bidra i dette Joint Venture med vår produksjonserfaring i Sør-Afrika, spesielt når det gjelder vår kunnskap om bussmarkedet og busskarosseriproduksjon."

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!