Tidligere Sintef-prosjektleder, Torgeir Vaa, jobber nå hos Statens vegvesen og ønsker ifølge NRK ikke kommentere sin egen rapport fra 2009.

Sintef-rapporten fra 2009, som faktisk er bestilt av Statens vegvesen selv, slår nemlig klart fast det alle norske yrkessjåfører allerede vet: Biler med boggi er helt avhengig av å kunne løfte boggien for å ta seg opp en stigning som Heggelia med sine 7,2 prosent stigningsgrad.

Rapporten er kjent nok og du kan laste den ned her.

Utdrag fra rapporten:

"Resultatene fra forsøkene viser at tyngden over drivhjulene har vesentlig og avgjørende betydning for fremkommeligheten i stigning. Forsøkene demonstrerer også nokså tydelig at det kan være en stor fordel å ha boggi på trekkvognen. På denne måten kan man øke tyngden over drivhjulene betydelig, og dermed oppnå vesentlig bedre fremkommelighet i stigningen. Ofte vil det også være en fordel å kunne øke akseltrykket utover de 10 tonn som er den tillatte grenseverdien."

Prosjektleder ønsker ikke å kommentere rapporten

NRK har forsøkt å få Sintefs prosjektleder i tale - uten å lykkes. Det viser seg nemlig at prosjektlederen, Torgeir Vaa, nå ikke lenger jobber i Sintef - men i Statens vegvesen. Nå ønsker han ikke å kommentere sin egen rapport.

Mens samferdselsministeren går ut i riksmedia og understreker at akselløft aldri må bli en erstatning for kjettinger, forsøker NLF og de øvrige organisasjonene å overtale ministeren om at så ikke er tilfelle og at det hele ikke utelukkende handler om kjetting. Det virker som om de har litt av en jobb.

Jon Molnes i Vegdirektoratet antyder at norske sjåfører bruker boggiløft fordi de ikke gidder å legge på kjetting. Er ikke det en drøy antydning?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!